Sony bygger vidare på succén med sin “Believe Beyond HD”-vision på NAB 2012

Stockholm, 19 april, 2012: Sony avslöjade på NAB 2012 sina senaste teknikinnovationer som bygger på dess succé med “Believe Beyond HD”-visionen. Sony använder NAB som en plattform för att låta kunder lära sig mer om hur Sony formar industrins framtid genom att sätta bildkvaliteten i centrum för dess nya innovationer inom 3D, 4K, 35mm och OLED. På NAB kommer Sony visa att dess innovationsförmåga har underbyggts av kundinsikter och genom att föra audio/video- och IT-världarna närmare varandra. Dessutom har Sony presenterat följande produkter under NAB:

HXR-NX30E - videokamera

Sony ger professionella filmare ökad handlingsfrihet med HD-videokameran HXR-NX30E, liten som en handflata och ett tillskott till Sonys NXCAM-sortiment. Den nya modellen är utrustad med Sonys bildstabiliseringsteknik, Balanced Optical SteadyShot, vilket gör den lämplig för rörliga filmapplikationer. HXR-NX30E, som är Sonys minsta handhållna videokamera för professionellt bruk, erbjuder också funktioner som till exempel en inbyggd projektor.

NEX-FS700 - videokamera

Full-HD Videokameran NEX-FS700, som stödjer Super Slow Motion 4K, är det senaste tillskottet till Sonys utbud av NXCAM-videokameror med utbytbara objektiv. Den nya Super 35mm modellen är utvecklad för högfartsfoto och kan filma i upp till 960 bilder per sekund. Kameran har också en rad användbara egenskaper, som till exempel 3G HD-SDI utgång och inbyggda ND-filter. NEX-FS700 använder en ny Super 35 mm ExmorTM CMOS sensor med en upplösning på 4096 x 2160. Sony planerar en programvaruuppdatering som kommer möjliggöra för NEX-FS700 att sända en 4K bitstream som data genom 3G HD-SDI-utgången.

PMW-100 - videokamera

PMW-100 är en ny videokamera i Sonys XDCAM HD422-utbud och blir den minsta och lättaste kameran i produktfamiljen. PMW-100 uppnår det bästa av två världar – den spelar in i full MPEG HD422-kvalitet och är samtidigt liten nog att vara handhållen. Kameran är utrustad med en nyutvecklad 1/2.9-tums ”Exmor” CMOS sensor, vilket gör att den kan leverera perfekt bildkvalitet och även kan uppnå en minimal illumination på 0,08lx. Tack vare ett 5,4-54 mm objektiv (40-400 mm i 35mm-motsvarigheten) så möjliggör den mångsidiga PMW-100 för användarna att verka i nästan vilken produktionsmiljö som helst.

SR-D1 - minneskortläsare

Sony lanserade idag, under NAB, SR-D1 – en kompakt, prisvärd och lättanvänd minneskortsläsare som öppnar upp kraften i F65RAW- och SStP-formaten för en betydligt större publik. SR-D1 är det senaste tillskottet till Sonys SRMASTER-familj och har utvecklats för ”drag & drop”-överföring av material från SRMemory media, inspelat med kameror som till exempel F65/SR-R4 och PMW-F3 med SR-R1.

BRC-H900 - fjärrkamera

BRC-H900 sätter ribban högt med de tre 1/2 tums CMOS sensorerna, alla med 2,07 effektiva megapixlar (x3), vilka skapar en imponerande bildkvalitet. Med en kraftfull 14x optisk zoom och en innovativ bildstabiliseringsfunktion, möter BRC-H900 alla krav på superbt kvalitetsfoto i full HD-upplösning, även i större lokaler som hörsalar, stora mötesrum, studior, koncertlokaler och sportarenor.  BRC-H900 kan även användas i ett IP-nätverk.

HDC-2000 och HDC-2550 - studiokameror

Som tillskott till HDC-2500-familjen passar HDC-2000 och HDC-2550 bra in i vilken existerande infrastruktur för liveproduktion som helst. De är ett bevis på Sonys engagemang för att utveckla innovativa lösningar som är flexibla, robusta och effektiva. Både HDC-2000 och HDC-2550 levererar god bildkvalitet genom den nyutvecklade 2/3 tums Charge-Coupled Device-bildsensorn och genom Digital Signal Processing (DSP), med en 16-bitars A/D-konverterare. Den kommer också med en rad olika utgångar, vilka gör den kompatibel med de flesta applikationerna runtom i världen. Dessa innovationer innebär att kamerorna är idealiska för alla typer av utomhus- och inomhusapplikationer.

IP liveproduktion – NXL-IP55

Som en del av Sonys fortsatta ansträngningar för att ta IP-tekniken in i videoproduktionsvärlden, har NXL-IP55 utvecklats – en videonätverksenhet som kan överföra multipla HD-bildsignaler, ljudsignaler och kontrollsignaler över en enda nätverkskabel. Dessa enheter kan användas till exempel vid filmning på en teater eller idrottsarena, där bilder från flera kameror sänds samtidigt, för att på så sätt få så liten fördröjning som möjligt. NXL-IP55 kan hålla latensen inom ett enda fält medan den sänder data från flera kameror över nätverkskabeln.

Arkiveringssystem för optiska diskar

Sony har meddelat att man kommer att kommersialisera sin nya generation av arkiveringssystem för optiska diskar. Sony kommer också att organisera en ”Optical Disc Archive Advisory Group” för att främja anammandet av detta nya format bland olika företag i närliggande branscher. Det nya systemet kommer att kunna erbjuda långtidslagring, vilket möjliggörs tack vare användandet av lagringsmedia som byggts för att stå emot förändringar i temperatur och luftfuktighet och som är damm- och vattentäta. Dessutom kommer systemet att vara garanterat kompatibelt med andra generationers lagring och eliminerar därmed behovet att åter-arkivera kopior av tidigare arkiverad data, vilket gör systemet till en mer användarvänlig, pålitlig och långsiktig lagringslösning.

DWX-serien - digitalt trådlöst mikrofonsystem

DWX-seriens trådlösa mikrofonsystem sänder och tar emot högkvalitativt 24-bitars/48-kHz digitalt ljud på en specifik frekvensbandbredd. Systemet använder Sonys WiDIF-HP codec och levererar ett brett dynamiskt register på mer än 106 dB, en bred frekvensrespons på 20 Hz till 22 kHz, och ett utmärkt transientsvar. DWX-serien möjliggör en mycket stabil trådlös överföring som är extremt tolerant mot oönskade störningar. Systemet sänder och tar emot digitalt modulerad och krypterad data för att på så sätt minimera risken för avlyssning, vilket skapar en mycket säker sändning och mottagning.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Francke, Key account media, Sony Nordic (Sweden)

anders.francke@eu.sony.com

Tel +46-8-585 450 31

Mob +46-708-249 872

Fax +46-8-585 452 50

Sony Professional, en division inom Sony Europe, är den ledande leverantören av AV/IT-lösningar till verksamheter inom en rad områden som media och broadcast, videoövervakning och retail, transportsektorn och arenor. Divisionen levererar produkter, system och tillämpningar som gör det möjligt att skapa, hantera och distribuera digitalt audiovisuellt innehåll som ger företagen och deras kunder ett mervärde. Med över 25 års erfarenhet av att leverera innovativa, marknadsledande produkter är Sony Professional i en idealisk position för att kunna leverera hög kvalitet och mervärde till sina kunder.  Sonys Professional Services division, dess systemintegrationsdivision, ger sina kunder tillgång till experter och lokal kompetens hos välutbildade yrkesmän över hela Europa. Sony samarbetar med ett nätverk av kända teknikpartners och kan därmed leverera en färdig lösning som motsvarar kundens behov med integrerad mjukvara och system för att uppnå varje organisations individuella affärsmål.  För mer information vänligen gå in på www.pro.sony.eu

Följ oss på twitter: www.twitter.com/sonyproeurope