Sony F55 och F5 förbättras med nya CineAlta-produkter för snabbare 4K-produktion

Stockholm – 7 mars, 2016: Sonys nya CineAlta-produkter levererar förbättrade funktioner för produktionsproffs som nu kan filma i 4K RAW med stora sensorkameror, hantera stora filer enklare och samtidigt behålla maximal bildkvalitet.

De nya produkterna inkluderar den kommande RAW-inspelaren, AXS-R7 för F55/F5 och ett AXS-minneskort med högre hastighet. Dessa kompletteras med senaste Firmware (version 8) för F55 och F5.

– Att arbeta i 4K RAW och High Dynamic Range (HDR) öppnar upp nya kreativa möjligheter för produktionsproffs som inte vill kompromissa med bildkvaliteten, säger Ainara Porron, marknadschef för Cinematography på Sony Professional Solutions Europe.

Den nya RAW-inspelaren
Jämfört med tidigare 4K-inspelare från Sony kan den nya inspelaren fördubbla 4K RAW-inspelning från 60 FPS upp till 120 FPS från F55-kameran. Inspelaren fångar 2K-RAW på upp till 240 FPS från F55 och F5 för filmning med högre bildfrekvens (HFR).

4K-producenter kan även dra nytta av RAW-cache inspelning på 23,98p upp till cirka 30 sekunder i standby-läge. Perfekt för dokumentär- eller naturfilm där det är viktigt att fånga ögonblicket.

Den nya 4K-inspelaren är konstruerad för att användas på fältet. Sony har byggt in ett metallfilter som separerar och tätar inspelarens ventilationstrumma från elektroniken för att förhindra att damm och vatten kommer in.

Nytt högpresterande AXS-minneskort
Den nya CineAlta-linjen inkluderar även nya högprestandaversioner av Sonys AXS-minneskort (kapacitet på 1TB och 512 GB) med läs- och skrivhastigheter på 4,8 Gbps och 44 minuter på 59,94p eller 22 minuter på 120 FPS.

För en komplett lista över funktion och prestanda, besök pro.sony.eu/cinematography

Samtliga nya produktsläpp planeras finnas tillgängliga under sommaren 2016.

För mer information, klicka här

För högupplösta bilder, klicka här

Henrik Felixon, Key Account Manager för Broadcast i Norden & Baltikum, telefon: 46 708 163105, e-post: Henrik.Felixon@eu.sony.com

Sony är den ledande leverantören av AV/IT-lösningar till företag inom en mängd olika branscher, inklusive, Media och Broadcast, Videosäkerhet, Medicin, Digital Cinema och bildskärmar. De levererar produkter, system och applikationer för att möjliggöra skapande och distribution av digitalt audiovisuellt innehåll som ger mervärde för företag och deras kunder. Med över 25 års erfarenhet av att leverera innovativa marknadsledande produkter är Sony positionerat för att leverera enastående kvalitet och värde till sina kunder. Genom att samarbeta med ett nätverk av etablerade teknikpartners levererar Sony helhetslösningar som tillgodoser kundens behov, integrerar mjukvara och system för att uppnå varje organisations individuella affärsmål. För mer information besök www.pro.sony.eu