Sony lanserar 3D-projektorn VPL-HW50ES

IFA, Berlin, 30 augusti, 2012: Sony lanserade igår sin senaste marknadsledande 3D-hemmabioprojektor med Full HD, VPL-HW50ES. Föregångaren VPL-HW30ES har redan nått framgångar inom 3D-projektion för hemmet och Sony har säkerställt att den nya modellen har den allra senaste tekniken och levererar en 3D-hemmabioupplevelse utöver det vanliga.

Med en uppsjö av nya funktioner, som bygger på Sonys senaste teknik, tillhör VPL-HW50ES toppskiktet bland avancerade hemmabioprojektorer. Bland funktionerna finns en anpassad variant av Sonys ”Reality Creation”-teknik, som utvecklades för 4K-projektorn VPL-VW1000ES, vilken nyligen belönades med en EISA-utmärkelse. Den digitala ”Reality Creation”-tekniken använder en nyutvecklad digital signalbehandlingsalgoritm för att återställa information som har förlorats när originalmaterial har packats ned på skiva och återskapar på så sätt högkvalitativa och färgrika Full-HD-bilder.

Genom att lampans effektivitet har förbättrats och optiken optimerats uppnår projektorn en ljusstyrka på 1700 lm. Detta i kombination med ett nytt ”Bright Cinema and TV”-läge som ger 30 procent starkare ljus jämfört med den förra modellen, utan att tappa i färgåtergivningen.

Sonys kontrastförstärkningsteknik och ”Optimised Advanced Iris 3”-algoritmen ger tillsammans projektorn ett dynamiskt kontrastförhållande på mer än 100 000:1. Kontrastförstärkningstekniken analyserar varje scen och optimerar automatiskt kontrasten i realtid genom att kompensera för mörka och ljusa delar av bilden. Andra funktioner som hög ljusstyrka och Sonys system för minskad 3D-överhörning, med SXRD-paneler, förbättrar 3D-bilden ytterligare.

”När vi lanserade VPL-HW30ES visste vi att vi hade satt en hög standard. När vi nu lanserar VPL-HW50ES är vi säkra på att vi har höjt ribban igen och satt ett nytt riktmärke för hemmabioprojektorer. Utvecklingen inom hemmabioprojektorer går framåt med en väldig hastighet och Sony säkerställer att man ligger längst fram genom att ha en kontinuerlig dialog med kunderna för att få feedback som vi sedan kanaliserar i nya högkvalitativa och pålitliga produkter som uppskattas av konsumenter över hela världen”, säger Tak Nakane, produktchef på Sony Europe.

Utöver Sonys senaste teknik har VPL-HW50ES ett antal funktionalitetsuppgraderingar som gör den mer användarvänlig. Till exempel en inbyggd 3D-sändare, ett större objektivförskjutningsintervall, som gör det möjligt att justera bilden +-71 procent vertikalt, samt en mycket låg ljudnivå på maximalt 21 dB.

Sony VPL-HW50ES finns i både svart och vitt och kommer att finnas till försäljning i Europa från slutet på oktober.

Sony Professional, en division inom Sony Europe, är den ledande leverantören av AV/IT-lösningar till verksamheter inom en rad områden som media och broadcast, videoövervakning och retail, transportsektorn och arenor. Divisionen levererar produkter, system och tillämpningar som gör det möjligt att skapa, hantera och distribuera digitalt audiovisuellt innehåll som ger företagen och deras kunder ett mervärde. Med över 25 års erfarenhet av att leverera innovativa, marknadsledande produkter är Sony Professional i en idealisk position för att kunna leverera hög kvalitet och mervärde till sina kunder.  Sonys Professional Services division, dess systemintegrationsdivision, ger sina kunder tillgång till experter och lokal kompetens hos välutbildade yrkesmän över hela Europa. Sony samarbetar med ett nätverk av kända teknikpartners och kan därmed leverera en färdig lösning som motsvarar kundens behov med integrerad mjukvara och system för att uppnå varje organisations individuella affärsmål.  För mer information vänligen gå in på www.pro.sony.eu

Följ oss på twitter: www.twitter.com/sonyproeurope

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Jacob Barfoed

E-mail: Jacob.barfoed@eu.sony.com