Sony lanserar 4K UHD Blu-ray-spelare för custom installers

Sony Professional Solutions introducerar en ny 4K UHD Blu-ray -spelare, framtagen för custom installers.

X1000ES är universal och kompatibel med både Ultra HD (UHD) Blu-ray diskar och videoströmning i 4K UHD och High Dynamic Range (HDR). Spelaren använder en Sony-utvecklad Precision HD drive som hjälper till att leverera konstant prestanda oberoende av det optiska diskformatet, kompatibelt med DVD Video, DVD Audio, CD och SA-CD, Blu-ray 3D och BD-ROM. Spelaren kan även läsa av en rad olika video codecs för strömning av 4K-innehåll från onlinetjänster som Netflix, Amazon Video[1] och YouTube.

– UBP-X1000ES utvecklades för att möta en växande efterfrågan för 4K UHD-lösningar som inte bara levererar optimal bildkvalitet, utan även är en helhetslösning inom hemmabiounderhållning, säger Thomas Issa, Product Manager på Sony Professional Solutions Europe.

Sony har även utrustat spelaren med teknik som skalar upp innehåll i 1080p till nära 4K 60p-upplösning. När du spelar upp 4K HDR-innehåll på en 4K SDR-TV använder spelaren en unik Sony-algoritm som reproducerar ljusstyrka och färger för att komma så nära originalproduktionen som möjligt.

Ytterligare funktioner:

• Dolby Atmos™ och DTS:X™ objektorienterade ljudmottagare
  • 32-bit processing DAC kompatibelt med både native DSD (upp till 11.2 MHz) och LPCM (upp till 192kHz) högupplösta musikfiler
  • Dubbla HDMI-utgångar med separata ljud- och videosignaler och dess HDMI
  • IP-kontrol över CAT 5-kabel eller Wi-Fi nätverk; RS232C tvåvägskontroll och IR-IN

Pris och tillgänglighet

UBP-X1000ES kommer att säljas exklusivt genom Sonys AV-återförsäljare för custom installers. Varje enhet kommer med en treårsgaranti.

[1] Availability of streaming services depends on country.