Sony lanserar laserljusprojektorer för utbildnings- och företagssektor

Sony expanderar sitt utbud av projektorer med laserljuskälla (Z-Phosphor) och introducerar VPL-PHZ10 (5,000lm WUXGA) och VPL-PWZ10 (5,000lm WXGA). Båda modellerna är framtagna i syfte att stötta utbildnings- och företagssektor med kostnadseffektiva laserljusalternativ i klassrum och mötesrum.

Bytet från lampbaserade till laserljusbaserade projektorer gynnar utbildningssektorn och andra företagsmiljöer. Projektorer med laserljuskälla har snabbstart och skjuter bilder direkt från uppstart medan traditionella lampor behöver värmas upp eller kylas ner. Projektorer med laserljuskälla behöver heller inte ta hänsyn till en lampa som begränsar lutningsvinkeln. Lasern kan användas 360 grader.

De nya Sony-projektorerna har 20 000* timmars underhållsfri drift och har utrustats med Auto Dimning och Auto Brightness som sänker den totala ägandekostnaden kraftigt jämfört med alternativ med traditionell lampa. Sony har nu åtta projektormodeller med laserljuskälla framtagna för utbildningssektorn och kontorsmarknaden.

Projektorerna är även utrustade med Sonys Reality Creation-system som analyserar alla input-källor, bildruta för bildruta, och optimerar varje pixel för att skapa bättre bildkvalitet. Inbyggt finns även Sonys Contrast Enhancer som förfinar ljusa och mörka delar av bilden i realtid. Projektorerna har även HDBaseT-gränssnitt som möjliggör enklare anslutningar med hjälp av en kabel som styr all video, ljud och kontroll upp till 100 meter.

VPL-PHZ10 kommer att finnas tillgänglig från maj 2017 och VPL-PWZ10 från juli 2017 i hela Europa. De kommer att visas upp för första gången i Sonys monter 1-N20 på ISE 2017, mellan 7-10 februari 2017. Mer information finns även på Sonys webbplats.

*Beror på användning

Patrik Eklund, Channel Account Manager Display, telefon, 46 703 48 38 39, e-post: patrik.eklund@eu.sony.com