Sony lanserar PXW-Z150 – Professionell, kompakt videokamera med 4K-kvalitet

Stockholm, 24 februari 2016: Sony lanserar i dag videokameran PXW-Z150, ett nytillskott i Sonys XDCAM-serie av lätta, professionella videokameror. PXW-Z150 levereras med nya funktioner för trådlös drift och 4K-inspelning*. Videokameran är flexibel och enkel att installera och möjliggör för innehållsproducenter  att producera kvalitetsfilm, oavsett tidigare förkunskaper.

PXW-Z150 har en 1.0 Exmor RS CMOS-sensor som möjliggör inspelning i 4K och 5x slow motion i Full HD.

– Med PXW-Z150 ger vi användarna en bärbar videokamera som är tillförlitlig även i lägen som kräver snabb installation och resultat av hög kvalitet. Det kompakta och lätta kamerahuset kombinerat med en rad kreativa funktioner och 4K-upplösning ger filmaren de verktyg som behövs för att ta sitt kreatörsskap till nästa nivå, säger James Leach, Product Marketing Manager på Sony Professional Solutions, Europa.

PXW-Z150 skjuter 120 bilder per sekund med tekniken High Frame Rate (HFR) i Full-HD. Sonys Clear Image Zoom-teknik fungerar med 24x zoom och 18x zoom i HD- och 4K-lägen, utöver traditionell optisk 12x zoom. Användarna kan även utnyttja live-streaming och trådlös FTP-anslutning med inbyggt Wi-Fi.

Viktiga funktioner hos PXW-Z150

• 4K-upplösning med en 1,0-type Exmor RS-bildsensor och G-objektiv
  • Fungerar väl i ett brett spektrum av tillämpningar med 120 bps slow motion och ytterligare nätverksfunktioner
  • Hög funktionalitet och tydligt gränssnitt i ett kompakt och lätt kamerahus

För mer detaljerad informtion och högupplösta bilder, klicka här

För mer information om PXW-Z150, klicka här.

Henrik Felixon, Key Account Manager för Broadcast i Norden & Baltikum, telefon: 46 708 163105, e-post: Henrik.Felixon@eu.sony.com