Sony lanserar robotkamera för företag och universitet

Stockholm, 30 juni 2015 – Sony presenterar SRG-120DU, det senaste tillskottet i den mycket uppskattade SRG-serien av HD-kameror med fjärrstyrning. Kameran kommer att ingå i Sonys populära serie av PTZ-kameror – SRG-300SESRG-120DH och SRG-300H – och blir den första kameran i serien som utrustats med USB 3.0 och kompatibilitet för UVC-video.

SRG-120DU kan snabbt kopplas upp mot Unified Communications, Collaboration (UCC) och enheter för strömmad media. Kamerans breda upptagningsområde (71 grader) och autofokus-objektiv med 12x optisk/12x digital zoom gör den lämpad för små och medelstora rum. Kamerahuset har en kompakt allt-i-ett-design och är enkelt att installera på en rad olika platser.

– Med sin USB 3.0-anslutning kan SRG-120DU enkelt kopplas till en dator för att skapa en professionell videohanteringsmiljö. USB 3.0 möjliggör för bland annat företag och universitet att spela in och live-sända video med broadcast-kvalitet med upp till 60 bilder per sekund utan att behöva använda sig av specialutrustning, säger Alessandro Marcello, Product Manager Visual Communication Solutions, Sony Europe.

Kameran lämpar sig väl som en konsumentkamera och passar för användare som vill ha högre bildkvalitet. SRG-120DU har snabb dataöverföring av okomprimerade videosignaler. Kameran har utrustats med Sonys ½.8-type Exmor CMOS-sensor och View-DR-teknik. Tekniken skapar en bred betraktningsvinkel med Sonys full-capture Wide-D som kompenserar för svåra motljus eller förändrade ljusförhållanden.

Kamerans XDNR-teknik reducerar buller och oönskade ljud och ger skarpa bilder i miljöer med begränsat ljus. Kameran har även en snabb och tystgående panorering, tilt och zoom-funktion med en motor som ger ifrån sig mindre än 35 dB, vilket passar perfekt för bullerkänsliga miljöer såsom sjukhus, klassrum och möteslokaler.

Tillgänglighet
Robotkameran SRG-120DU kommer att finnas tillgänglig i Europa i september 2015.

Kevin Bengtsson, Spotlight PR, telefon: 072-853 27 07, e-post: kevin.bengtsson@spotlightpr.se