Sony lanserar säkerhetskamera med 4K

Nya SNC-VM772R ger bildkvalitet i 4K med 0.1 lx-ljuskänslighet, bandbreddsoptimering och Intelligent Scene Capture

Stockholm – 9 april 2015 Nu lägger Sony till 4K-bildteknik för företagets säkerhetsprodukter med den nya SNC-VM772R-kameran. Den nya modellen kombinerar förbättrad 4K-upplösning med ökad precision vid låga ljusnivåer genom 1.0” Exmor R CMOS bildsensor, funktioner för bandbreddsoptimering och så kallad “intelligent scene capture”. Det gör att kameran kan anpassa sig till bästa möjliga bildkvalitet i krävande miljöer, exempelvis övervakning i statsmiljö, transport samt flygplatser.

4K-tekniken ger säkerhetskameran ny kraft och möjliggör att fånga innehåll med fyra gånger högre upplösning än Full HD (1080p). 4K-tekniken gör även att användarna kan öka bildutsnittet och samtidigt bevaka, förstora och undersöka platser som fotograferas i detalj, exempelvis registreringsnummer på bilar. SNC-VM772R kombinerar fördelarna med 4K-teknik med förbättrad övervakning, reducerad systemkostnad och flexibel samt enkel installation.

– 4K är nästa steg för videosäkerhet. Men tekniken är så mycket mer än bara ökad upplösning. 4K ökar även potentialen för hur videosäkerhet kan appliceras. Den förbättrade upplösningen täcker större områden, förbättrar bildkvaliteten och säkerställer att ingenting missas. Detta resulterar i slutändan i att antalet kameror för en given plats kan reduceras, vilket innebär lägre driftkostnader, säger Katsunori Yamanouchi, Vice President, Sony Professional Solutions Europe.

Bilder med högre upplösning har traditionellt sett gjort avkall på bilder vid låga ljusnivåer. Men genom användningen av en 1.0” 20MP Exmor R-sensor är kameran kompetent nog att nå 0.1 lux, vilket ger tydligare bilder i mörka miljöer. En bakbelyst struktur dubblerar kamerans ljuskänslighet och en inbyggd infraröd ljuskälla, som i dag inte finns tillgänglig på någon annan 4K-säkerhetskamera på marknaden, förbättrar både lågljusanvändning och nattövervakning med längre avstånd. SNC-VM772R har även 90dB ”wide dynamic range” och 30fps för att leverera tydliga, skarpa bilder för bättre igenkänning.

Kameran har dessutom ett 2,9 gångers motordrivet zoom-objektiv som matchas med bildsensorn för att maximera videoupplösningen. Objektivet har en optisk bildstabilisator som hjälper till att fånga bilder med låg distorsion.

Tillgänglighet
Nya SNC-VM772R planeras att bli tillgänglig i tredje kvartalet 2015 och kommer att stödjas av alla större VMS-leverantörer inklusive AxxonSoft, Exacq Technologies, Genetec Inc., Genius Vision Digital Inc., Lenel Systems International, Inc., Milestone Systems, NICE Systems, NUUO Inc., On-Net Surveillance Systems, Inc., SeeTec AG och Verint Systems Inc.

Björn Adméus, Regional Sales Manager North Europe Video Security, telefon: 45 43 55 70 00, e-post: bjorn.admeus@eu.sony.com

Sony är den ledande leverantören av AV/IT-lösningar till företag inom en mängd olika branscher, inklusive, Media och Broadcast, Videosäkerhet, Medicin, Digital Cinema och bildskärmar. De levererar produkter, system och applikationer för att möjliggöra skapande och distribution av digitalt audiovisuellt innehåll som ger mervärde för företag och deras kunder. Med över 25 års erfarenhet av att leverera innovativa marknadsledande produkter är Sony positionerat för att leverera enastående kvalitet och värde till sina kunder. Genom att samarbeta med ett nätverk av etablerade teknikpartners levererar Sony helhetslösningar som tillgodoser kundens behov, integrerar mjukvara och system för att uppnå varje organisations individuella affärsmål. För mer information besök www.pro.sony.eu