Sony levererar äkta hemmabioupplevelse med nya 4K och Full HD 3D hemmabioprojektorer

IFA, Berlin - 4 september 2013 (HALL 4.2): Idag, under IFA-mässan i Berlin, lanserar Sony två marknadsledande hemmabioprojektorer, 4K-projektorn VPL-VW500ES och VPL-HW55ES, en hemmabioprojektor med Full HD 3D. Båda projektorerna har designats för att skapa en högkvalitativ bioupplevelse på storskärm i hemmet med hjälp av Sonys banbrytande teknik.

– VPL-VW500ES tar bioupplevelsen in i hemmet som aldrig tidigare och stärker Sonys åtagande att leda utvecklingen av 4K, från kameralinsen till vardagsrummet. Innovationer såsom Sonys 4K SXRD-paneler ger en oöverträffad bildkvalitet med hög upplösning som gör att 4K kan bli verklighet för flera. Med nya VPL-HW55ES skapas en unik hemmabioupplevelse i 3D och vi breddar därmed vårt sortiment för våra kunder, säger Patrik Eklund, Channel Account Manager på Sony Professional Sverige

Hemmabioprojektorn 4K VPL-VW500ES
VPL-VW500ES har introducerats för att bredda Sonys 4K-utbud för hemmabiografen. Den kompletterar VPL-VW1000ES, världens första 4K-hemmabioprojektor, som lanserades i januari 2012.

VPL-VW500ES erbjuder DCI-baserad 4096 x 2160 upplösning, med 4K-innehåll av bästa kvalitet. 4K-upplevelsen skapas genom att använda inbyggda 4K SXRD paneler som utnyttjar Sonys 4K-expertis från marknaden för professionella digitala biografer. Dessutom är projektorn utrustad med den senaste HDMI-standarden, HDMI 2.0, som hanterar 4K/60P(59.94/60Hz)- innehåll. Den gör att bilden flyter smidigare, utan behov av elektronisk pixelförbättring. Med stöd för inbyggd 4K-upplösning har VPL-VW500ES en exklusiv Super Resolution 4K-uppskalningsfunktion som kallas Reality Creation. Detta förbättrar innehåll med 1080p och låter tittaren ta del av 4K-bilder via deras existerande Blu-ray-skivor, även i 3D. Dessutom har VPL-VW500ES en 4K uppskalningsalgoritm som designats för “Mastered in 4K” Blu-ray skivor från Sony Picture Entertainment, vilket gör det möjligt för användare att uppleva en mer träffsäker 4K-kvalitet.

VPL-VW500ES har en ljusstyrka på 1 700 ANSI-lumen och ett kontrast på 200 000:1, vilket ger en skarp bildkvalitet. Projektorn har rik färgåtergivning tack vare TRILUMINOS displayteknik, en förbättrad design av den optiska motorn och autokalibreringsfunktioner. Ett manuellt färgkorrigeringsverktyg låter användaren justera färgton, färgmättnad och ljusstyrka för att få den bildkvalitet man önskar. Bildtekniken Motionflow fungerar även för att ge klarare och mindre suddiga bilder då man ser filmer med högt tempo.

VPL-VW500ES är kompakt och har ett frammonterat luftkylningssystem. Flexibiliteten gör att den kan projicera på stora avstånd utan att behöva byta plats i rummet. Projektorn använder en 2.06 zoom-objektiv med brett justeringsområde, vilket gör att man slipper extra jobb vid takmontering. En inbyggd RF-sändare ger ytterligare flexibilitet vid installation med en stark trådlös signal för bred täckning.

VPL-HW55ES , 3D- projektor med full HD
3D-projetorn med full HD, VPL-HW55ES är nästa generation av Sonys branschledande och prisbelönta VPL-HW50ES, som presenterades på IFA 2012.

Förbättrad ljuseffektivitet och ett optimerat optiskt block, gör det möjligt för VPL-HW55ES att nå en ljusstyrka på 1 700 ANSI lumen och ger därmed skarpare bilder i upplysta miljöer. Lampan på VPL-HW55ES har även en uppskattad brinntid på cirka 5.000 timmar tack var dess förbättrade kylsystem.

En uppgraderad optisk motor, kontrastförbättringsteknik och Advanced Iris3-teknologi möjliggör en dynamisk kontrast på över 120 000:1. Detta ökar nivåerna för svart och vitt utan att minska ljus nivåerna, vilket gör att detaljrikedomen maximeras vid mörkare scener. Övriga funktioner så som Sonys Bright Cinema och Bright TV med SXRD-paneler förbättrar 3D-bilden ytterligare. Projektorn har även Sonys Reality Creation- teknologi.

VPL-HW55ES har en inbyggd 3D IR-sändare. Den är även kompatibel med en extern 3D RF-sändare som ger ytterligare stabilitet vid 3D-synkronisering och -täckning.

Båda projektorerna har trådlös HDMI som valfri accessoar, vilket gör att de kan motta videosignal från Blue-Ray-spelare och spelkonsoler.

Tillgänglighet
Både VPL-VW500ES och VPL-HW55ES är tillgängliga på marknaden i slutet av oktober. För ytterligare information om projektorerna, besök Hall 4.2 på IFA-mässan i Berlin eller www.sony.co.uk/pro/produkter/fpjhomecinema.

Jonathan Stara, Spotlight PR, telefon: 076-545 40 14, e-post: jonathan.stara@spotlightpr.se

Sony Professional, en division inom Sony Europe, är den ledande leverantören av AV/IT-lösningar till verksamheter inom en rad områden som media och broadcast, videoövervakning och retail, transportsektorn och arenor. Divisionen levererar produkter, system och tillämpningar som gör det möjligt att skapa, hantera och distribuera digitalt audiovisuellt innehåll som ger företagen och deras kunder ett mervärde. Med över 25 års erfarenhet av att leverera innovativa, marknadsledande produkter är Sony Professional i en idealisk position för att kunna leverera hög kvalitet och mervärde till sina kunder.  Sonys Professional Services division, dess systemintegrationsdivision, ger sina kunder tillgång till experter och lokal kompetens hos välutbildade yrkesmän över hela Europa. Sony samarbetar med ett nätverk av kända teknikpartners och kan därmed leverera en färdig lösning som motsvarar kundens behov med integrerad mjukvara och system för att uppnå varje organisations individuella affärsmål.  För mer information vänligen gå in på www.pro.sony.eu

Följ oss på Twitter: www.twitter.com/sonyproeurope