Sony presenterar kraftfulla visuella 3D- och 4K-lösningar på Medica 2014

Stockholm, Sverige, 12 november 2014: Under Medica 2014, världens största mässa för läkemedels- och vårdsektorn, visar Sony Professional hur teknik som 4K och 3D kan skapa nya möjligheter och bättre förutsättningar för kirurger och operationspersonal i deras dagliga arbetsflöde. Mässans besökare kommer att kunna ta del av Sonys breda portfolio av AV- och IT-produkter och på nära avstånd se hur bilder fångas, skrivs ut, delas och presenteras i olika steg av det medicinska arbetsflödet.

Sony visar även upp sina senaste MDD-kompatibla skrivare, recorders, kirurgiska monitorer och kameror under mässan i Düsseldorf, som pågår till den 15:e november. Samtidigt ges möjligheten för besökare att bekanta sig med Sonys utbud av live- och fjärrstyrda utbildnings- och kommunikationslösningar. Dessa har anpassats för både 2D- och 3D-innehåll och för att användas innan och efter kirurgiska diskussioner äger rum.

– Vårt mål i år är att visa besökarna hur vi arbetar för att ligga i framkant inom medicinsk teknik och hur vi fortsätter utforskningen av 4K och 3D för att skapa värde för vårdbranschen. Vi visar även hur våra bildlösningar utökas från traditionella MDD-kompatibla produkter till en bredare portfolio av Sony-lösningar som möter behoven hos moderna medicinska arbetsflöden, säger Christophe Gauthier, medicinstrategisk marknadschef på Sony Professional.

Medicinska AV-lösningar
Sony visar även upp hur deras utbud av AV-lösningar möter behoven hos olika sjukvårdinrättningar för att assistera dessa i distributionen och presentationen av innehåll hos en mängd olika produkter och enheter. Besökare vid Sonys monter får ta del av hur bilder från före, under och efter operationer kan överföras eller arkiveras för användning i kliniska granskningar och patientjournaler. Sony kommer att visa upp lösningar som:

• Vision presenter: ett presentationsverktyg som effektiviserar föreläsningar och konferenser genom att intuitivt kontrollera upp till tio innehållskällor samtidigt, inklusive videos, bilder, PPT-slides och webbsidor.
  • Videokonferenssystemet PCS-XC1: ett portabelt och trådlöst allt-i-ett system i Full HD för bättre videokommunikation.
  • SRG-300H skrivbords- eller takmonterande PTZ-färgkamera: för telemedicin (medicinsk vård på avstånd) med en kraftfull 30x optisk zoom och high frame rate 60 bps.
  • Optiskt diskarkiv: pålitlig och robust medielagring för medicinska bilder.

Under årets mässa visar Sony dessutom upp bredden i bolagets vårdprodukter som fullt ut följer de krav på regelefterlevnad som vårdbranschen kräver. Dessa inkluderar:

• Nya 27-tum stora kirurgiska LCD-monitorer i Full HD: Sony presenterar LCD-monitorerna LMD-2765MD och LMD-2760MD för minimalinvasiv kirurgi och kirurgisk mikroskopi. Monitorerna är de tunnaste och ljusaste i sin storleksklass och är utrustade med OptiContrast-teknik som ger mindre reflektion och klarare visning i ljusa miljöer. Monitorerna producerar färgbilder i Full HD från endoskopiska och laparoskopiska kameror samt andra medicinska bildsystem. Förutom OptiContrast, så är monitorerna utrustade med bildbehandlingstekniken A.I.M.E.
  • Medicinskt arbetsflöde i 3D: Sony visar hur 3D-innehåll kan överföras över IP genom strömmad film, Broadcast och kirurgisk utbildning. Sonys helhetslösning för medicinska arbetsflöden i 3D hjälper kirurger, operationspersonal och utbildare att praktisera med mer träffsäkra bildupplevelser. Sony presenterar även sin ergonomiska skärm HMS-3000MT för användning inom endoskopisk kirurgi, sin senaste 3D HD videoinspelare HVO-3000MT, och sin 3D-baserade monitor LMD-3251MT.
  • Medicinska Videoinspelare: HVO-500MD (utan optisk DVD-spelare) och HVO-550MD (med optisk DVD-spelare) är speciellt designade för medicinsk inspelning för att stöda moderna arbetsflöden. Detta genom att använda interna hårddiskar och externa USB-enheter (Flash-minne eller HDD) eller NAS-hårddiskar samt mer traditionella arbetsflöden genom att använda DVD-R-diskar. Läkare kan dra fördel av de båda videospelarna som levererar klara bilder som enklare kan integreras i medicinska system.
  • Högkvalitativa skrivare för medicinska bilder: Sonys skrivare UP-D898MD, UP-X898MD, UP-971AD och UP-991AD förbättrar arbetsflöden för medicinska applikationer inklusive ultraljud och mobil C-arm.

För mer information om Sonys produkter och tjänster inom vårdsektorn, besök monter 10, hall 57 eller: www.sony.co.uk/pro/products/medical-home

Kennet Agnebo, Nordisk säljchef inom Medical Business Group, Sony Professional, telefon: 070-833 55 88, e-post:  kennet.agnebo@eu.sony.com

Sony är den ledande leverantören av AV/IT-lösningar till företag inom en mängd olika branscher, inklusive, Media och Broadcast, Videosäkerhet, Medicin, Digital Cinema och bildskärmar. De levererar produkter, system och applikationer för att möjliggöra skapande och distribution av digitalt audiovisuellt innehåll som ger mervärde för företag och deras kunder. Med över 25 års erfarenhet av att leverera innovativa marknadsledande produkter är Sony positionerat för att leverera enastående kvalitet och värde till sina kunder. Genom att samarbeta med ett nätverk av etablerade teknikpartners levererar Sony end-to-end-lösningar som tillgodoser kundens behov, integrerar mjukvara och system för att uppnå varje organisations individuella affärsmål. För mer information besök www.pro.sony.eu