Sony presenterar marknadsledande 4K-, laser- och AV-lösningar på ISE 2015

Amsterdam (Monter 1-H120) den 11 februari 2015: Under ISE 2015, som genomförs i Amsterdam mellan den 10-12 februari, presenterar Sony nya produkter och lösningar för AV-bruk under temat ”Beyond Definition”. Sony visar hur deras laser- och 4K-teknik banar väg för användarna att producera material som inspirerar till ännu mer kreativitet.

I Sonys monter kan besökarna bland annat bevittna världens första 4K Ultra Short Throw laserprojektor, Sonys nya 3LCD Laser-projektor med en ljusstyrka på 7 000 Lumen samt de nyaste uppdateringarna i bolagets framgångsrika presentationslösning Vision Presenter.

– Sonys passion för teknik fortsätter att driva våra marknadsledande AV-lösningar framåt. Våra erbjudanden hjälper slutanvändare att skapa starkare innehåll som ger ett större avtryck hos konsumenterna. Vår önskan är att hjälpa kunderna gå bortom vad som i dag är möjligt och vi är fast beslutna att leverera de mest effektiva och innovativa lösningarna för användare runt om i världen, säger Damien Weissenburger, Business Head for Presentation & Communications på Sony Europe.

Sonys ledande laserprojiceringsteknik
Sony visar, för första gången i Europa, upp världens första 4K Ultra Short Throw laserprojektor VPL-GTZ1. Genom att kombinera den senaste projiceringstekniken, 4K SXRD, laserljus och ultra short throw levererar projektorn en verklighetstrogen upplevelse med förträfflig bildkvalitet. Dessutom har projektorn en livslängd på 20 000 timmar, vilket gör den ganska underhållsfri.

VPL-GTZ1 har en ljusstyrka på 2 000 lumen som gör det möjligt för projektorn att projicera en bild i hög upplösning som mäter från 66 tum (1,7 meter) till cirka 147 tum (3,7 meter). Den diskreta designen och det låga fläktljudet gör att projektorn lämpar sig väl i flera olika miljöer. Användarna kan även välja att kombinera flera projektorer för att framkalla ännu större bild.

Under mässan visar Sony även upp nya VPL-FHZ700L – världens ljusstarkaste 3LCD laserprojektor* med 7 000 lumen färgljus, samt VPL-FHZ55 som är världens första 3LCD laserprojektor. Båda enheterna levererar en förväntad livslängd på 20 000 timmars underhållsfri drift som innebär väsentliga besparingar för den totala ägandekostnaden.

Vision Presenter
Sedan lanseringen av den intuitiva presentationslösningen Vision Presenter PWA-VP100, har Sony utvecklat funktioner som skapar fler fördelar och ökad flexibilitet, som besökarna kan uppleva under mässan. Vision Presenter 2.0 samlar allt innehåll på en och samma skärm och har även stöd för HDCP och innehållsspegling. Vision Presenter-konfigurationen visas upp under ISE som en trippelprojiceringslösning med WUXGA- och WXGA-projektorer med videoinnehåll från flera källor lokalt och online.

Professionella skärmar i BRAVIA-serien
Sony visar även upp sina BRAVIA-skärmar i 4K som finns tillgängliga i storlekarna 55-, 65- och 85 tum. Sony professionella BRAVIA 4K-skärmar ger ljusare bilder, har smartare funktioner. Samtliga skärmar inkluderar HTML5 och avancerade styrfunktioner.

Sony visar även hur deras BRAVIA U-Touch-teknik hjälper återförsäljare, universitet, museum, företag, bibliotek och finansiella institutioner att engagera sina kunder på ett mer interaktivt sätt.

Videokonferens
Sonys videokonferenssystem PCS-XC1 är en portabel HD-lösning som erbjuder mycket god ljud- och bildkvalitet och inkluderar trådlösa anslutningar, EXMOR CMOS-sensor, View-DR-teknik och har förmåga att leverera upplösning upp till 1080p 60bps. Den kompakta integrerade enheten är idealisk för mindre mötesrum, konferensrum och kontorsutrymmen i varierande storlekar. PCS-XC1, som används tillsammans med PCS-MEP IPELA Communication Mobile application för smartphones och surfplattor, levererar även en portabel och kostnadseffektiv lösning för små-, medelstora och stora företag, lärosäten och medicinska miljöer.

Genom enkel integration med BRAVIA 4K och SRG-kameror kan Sonys videokonferenssystem PCS-XG77H och PCS-XG100H leverera en enkel och total Sony-lösning i mötes- och styrelserum.

Mediespelaren PMW-PZ1
Sony lanserar, för första gången i Europa, mediespelaren PMW-PZ1 4K, som är en enkel, portabel mediespelare kapabel att spela upp en rad filformat och codecs som skapas av Sonys professionella AV-utrustning, inklusive XAVC och MPEG422 med flera. Sony visar enheten ansluten till en BRAVIA 4K-skärm via HDMI-kabel för uppspelning av 4K-filer. PMW-PZ1 finns tillgänglig från och med juni 2015.

Live Event Production
Sony visar även upp de nyaste funktionerna för Anycast Touch AWS-750. Anycast Touch är ett komplett AV-baserat produktionssystem som levereras med nya flexibla streaming-alternativ och förmågan att kontrollera trådlösa nätverkskameror via IP-nätverk.

Optiskt diskarkiv
Långsiktig digital fillagring är en viktig fråga inom en rad olika branscher. Under ISE visar Sony upp sitt optiska format för diskarkivering som säkert lagrar och bevarar värdefullt innehåll mycket längre än externa hårddiskar eller LTO-band. Sonys optiska lagringslösning är resistent mot vatten-, damm- och magnetskador, som vanligtvis kan skada externa hårddiskar och LTO-band. Lösningen är därför långsiktigt kostnadseffektiv i jämförelse med alternativa arkiveringsstandarder på marknaden.

Bortom 4K-produktion
I Sony-montern får besökarna en djupare inblick i hur bolagets unika teknik kan skapa bilder som sträcker sig bortom 4K. Under mässan kombinerar Sony tre 4K SRX-T615 simuleringsprojektorer som levererar 12K x 2K-projicering. Sony visar hur enkelt det är att skapa uppslukande bilder genom att använda bolagets flaggskeppskamera F65, som har 8K CMOS-sensor och SRDM-teknik, som kan hantera rörliga bilder i högsta kvalitet från filmkamerans rådata på upp till 8K x 4K.

För ytterligare information om Sonys lösningar inom AV-sektorn, besök Sony ISE-hub eller Sonys monter 1-H120 på ISE 2015.

*Information från och med januari 2015.

Patrik Eklund, Channel Account Manager Display, telefon, 46 703 483839, e-post: patrik.eklund@eu.sony.com