Sony presenterar nya bild-, HDR-, IP- och media-lösningar under NAB 2017

Under NAB-mässan i Las Vegas visade Sony upp lösningar inom bild, HDR och IP. Sony presenterade även effektiva medielösningar för dynamiskt innehåll. Systemkameror, handhållna kameror, ENG-videokameror, HDR-kameror och monitorer var några produkter som stod i fokus, där syftet var att belysa Sonys innovativa förmågor under temat Beyond Definition.

När Sony under söndagen slog upp portarna till sitt bås på NAB-mässan i Las Vegas stod trender, ny teknologi och innovation i fokus. Förutom kameror och monitorer presenterades även lösningar inom 4K, HDR och IP.

– Sony strävar alltid efter att ligga i framkant när det kommer till den senaste tekniken och de senaste trenderna. Samtidigt vill vi utveckla långvariga och strategiska samarbeten med våra kunder. Under NAB presenterar vi nya produkter och uppdateringar till befintliga produkter och till vår produktlinje av workflow-lösningar – från 4K live, HDR och IP till medielösningar, Asset Management och allt däremellan, säger Richard Scott, Head of Media Solutions på Sony Professional i Europa.

Här är några av Sonys nyheter from NAB:

• XDCAM Air – En molnbaserad prenumerationstjänst för ENG. Plattformen sammankopplar tillgångar för fältarbete med stationens infrastruktur och möjliggör snabbhet – från före- till efterproduktionen. Den första versionen av XDCAM Air kommer att släppas i juni.
  • Media Backbone Hive – Kraftfulla och intuitiva applikationer för planning, infogning, bläddring, redigering, publicering, uppspelning samt arkiv- och hanteringsfunktioner. Media Backbone Hive är prisbelönt med IABM Peter Wayne Award for Design and Innovation för sin enastående tekniska prestation.
  • Media Backbone NavigatorX – Levererar enklare, snabbare och mer effektiv hantering av tillgångar och arbetsflöde. Byggd för att passa flera moderna miljöer för arbetsflöden. Användare kan nu hantera tillgångarna i flera format, med flexibla alternativ för produktion och arkivering.
  • Optical Disc Archive Generation 2 – Tillhandahåller säkra och långvariga arkiveringar med Sonys optiska skivformat som har en livslängd på 100 år.
  • Monitorer– Nya och uppgraderade OLED- och LCD HD-monitorer. Version 2 Firewire-uppdatering som möjliggör förbättringar inom ”on-set”, filmkonst, produktion och grafiska element. Lämpliga modeller för detta är:
    • o   TRIMASTER EL™OLED HD-bildmonitorer: PVM-A250/A170
    • o   LCD HD production monitors:  LMD-A240/A220/A170.

Nya LMD-B240 är en prisvärd och enkel LCD-monitor i Full HD. Modellen är lätt och slimmad och väldigt enkel att installera. Den är utrustad med två uttag för HD-SDI.

AXS-AR1 – Minneskortsläsare som använder AXS Thunderbolt™ 2-typsnitt*. Läsaren är den första från Sony som har uttag för både AXS A- och SxS-serien. Läsaren stöder flera format, inklusive RAW (eller X-OCN) och XAVC (eller MPEG50) inspelat med F55/F5 och AXS-R7.

DVF-EL200 – En högkvalitativ OLED-sökare i Full HD (1920x1080) för kamerorna F55 och F5 som levererar enklare fokus och inramning. Sökaren är hållbar och resistent och har nästan dubbelt så hög ljusstyrka jämfört med DVF-EL100.

UMC-S3CA – Ny fullformats 4K-videokamera med utbytbart objektiv. Kamerans ”Genlock”-stöd möjliggör för användare att hantera flera kameror i synkronisering.

HDDs - PSZ-HC1T (1TB), PSZ-HC2T (2TB) – Nydesignade hårddiskar på 1TB och 2TB med en extremt hållbar USB A-kabel bunden till sig och Type C-ingång. Ideal för minneskort-backup under fältarbete.

* Under certification

* Thunderbolt and the Thunderbolt logo are trademarks of Intel Corporation or its subsidiaries in the U.S. and/or other countries.

För mer information om Sonys professionella lösningar under NAB 2017, vänligen besök: pro.sony.eu/nab

För bilder och mer information, vänligen besök: https://blog.sony.com/press/sony-goes-beyond-definition-at-nab-2017/ eller https://www.dropbox.com/sh/g3p4odm6y8wemuv/AABVMo6PdNv-KhYwTazYctc-a?dl=0

Henrik Felixon, Key Account Manager för Broadcast i Norden & Baltikum, telefon: 46 708 163105, e-post: Henrik.Felixon@eu.sony.com