Sony presenterar världens första WUXGA 3LCD-laserprojektor

– Sony VPL-FHZ55 levererar ljusstyrka på 4000 lumen och klarar upp till 20 000 timmar och en garanti på 5 år.

Stockholm den 11 juni 2013: Sony Professional lanserar nu VPL-FHZ55, världens första lampfria 3LCD laserprojektor. Projektorn, som levererar klara och detaljerade pixelfria bilder, har den banbrytande lasertekniken 3LCD och uppnår en ljusstyrka på hela 4000 lumen. VPL-FHZ55 levererar WUXGA-upplösning på 1920 x 1200 pixlar vilket är högre upplösning än Full-HD.

Sony har alltid varit kända för innovation och den unika laserprojektortekniken fortsätter vara branschlens bästa. Vår erfarenhet av projektorteknik är omfattande och vi använder nu vår kompetens för att utveckla lösningar för framtiden, säger Patrik Eklund, Channel Account Manager på Sony Professional Sverige.

Den nya Projektorn använder blå laser som ljuskälla. Den ljussätter ett fosformaterial som sedan skapar ett vitt ljus. Det vita ljuset levereras till ett optiskt 3LCD BrightEra-system som skapar en ljusstyrka på 4000 lumen men konstanta, RGB-färger och lysande färgstabilitet.

VPL-FHZ55 har en mycket låg total driftkostnad och en förbättrad energieffektivitet. Projektorns avancerade och effektiva laserljuskälla gör att prjektorn har en livslängd på 20.000 timmar*. VPL-FHZ55 är fri från kvicksilver och installerad med energibesparande funktioner så som automatisk avbländning och automatisk justering av ljusstyrka som eliminerar onödig användning av ljus vid projicering av mörka bilder.

Med en laser som ljuskälla har projektorn dessutom en direkt av- och på-funktion. Den är även lutningsfri vilket möjliggör installation olika miljöer (360°). Med inbyggd Edge Blending (kantblandning) och Image Warping (geometrisk korrigering), vilket gör den mer flexibel och användbar för en rad olika uppgifter.

Vi jobbar mycket med universitet och företag för att förstå de utmaningar de stöter på. Ett av de största bekymren i båda sektorerna är driftstopp, som kan innebära inställda föreläsningar eller möten och kan vara oerhört frustrerande för alla inblandade. Tack vare Sonys beprövade 3LCD-teknik har VPL-FHZ55 ingen lampa och kräver följaktligen inget underhåll och därför finns det ingen risk för driftstopp. Projektorn har även fem års Prime Support-Garanti, för att öka tryggheten, säger Patrik Eklund, Channel Account Manager på Sony Professional Sverige

Jonathan Stara, Spotlight PR, telefon: 076-545 40 14, e-post: jonathan.stara@spotlightpr.se

Sony Professional, en division inom Sony Europe, är den ledande leverantören av AV/IT-lösningar till verksamheter inom en rad områden som media och broadcast, videoövervakning och retail, transportsektorn och arenor. Divisionen levererar produkter, system och tillämpningar som gör det möjligt att skapa, hantera och distribuera digitalt audiovisuellt innehåll som ger företagen och deras kunder ett mervärde. Med över 25 års erfarenhet av att leverera innovativa, marknadsledande produkter är Sony Professional i en idealisk position för att kunna leverera hög kvalitet och mervärde till sina kunder.  Sonys Professional Services division, dess systemintegrationsdivision, ger sina kunder tillgång till experter och lokal kompetens hos välutbildade yrkesmän över hela Europa. Sony samarbetar med ett nätverk av kända teknikpartners och kan därmed leverera en färdig lösning som motsvarar kundens behov med integrerad mjukvara och system för att uppnå varje organisations individuella affärsmål.  För mer information vänligen gå in på www.pro.sony.eu

Följ oss på Twitter: www.twitter.com/sonyproeurope