Sony utökar W-serien av prisbelönta dome-kameror

SNC-WR632

Stockholm, 26 november 2013 - Sony belönades tidigare i år av Detector Award för "Best CCTV Product 2013" för sin Sony IPELA Engine PRO W-kamera SNC-WR632. Juryn motiverade sitt val av Sonys ptz dome-kamera för utomhusbruk på följande sätt: "Sony fortsätter att visa sitt engagemang inom säkerhetsbranschen genom att erbjuda intelligenta säkerhetskameror med suverän bildkvalitet under alla förhållanden."

Nu utökar Sony W-serien med fyra nya säkerhetskameror - två för utomhusbruk och två för inomhusbruk. W-serien är den första serien som baseras på signalprocesstekniken IPELA Engine PRO. Samtliga kameror är utrustade med motljuskompensation (View-DR), XDNR-brusreduceringsteknik och en maximal fram rate på 60 bilder/sekund i HD-/Full HD-upplösning. SNC-WR600 och SNC-WR602 har branschledande funktioner så som 30x optisk zoom, panorering på 700 grader per sekund och 130 dB wide dynamic range, vilket ger en tydlig bildkvalitet även i svåra motljusförhållanden tack vare signalprocesstekniken IPELA Engine PRO.

Nya W-serien IP-kameror kompletterar den befintliga W-serien, som består av SNC-WR630 och SNC-WR632. Samtliga kameror bygger på Sonys teknikplattform IPELA Engine PRO och är även utrustade med nya funktioner som gyroskopisk bildstabilisering och anti-dim-funktion som levererar stabila bilder under extrema förhållanden.

Serien består av två inomhusmodeller i HD och Full HD och två fullt integrerade utomhusmodeller i HD och Full HD, som har fått betyget IP66 och IK 10 - vilket innebär att de är vattentäta och skadesäkra. Kamerorna idealiska för övervakning av stora områden så som flygplatser, arenor, tullar och kasinon samt stadskärnor.

SNC-WR630 och SNC-WR632 (Full HD) väntas bli tillgängliga på den svenska marknaden i december 2013. SNC-WR600 och SNC-WR602 (HD) blir tillgängliga under det första kvartalet 2014.

SNC-VB635

SNC-VB635 IP kamera med Full HD CMOS-sensor
Sony lanserar även SNC-VB635 med förbättrad ljuskänslighet och Full HD-upplösning. Kameran är konstruerad för användning inom transport, övervakning av stadskärnor och inom energisektorn. SNC-VB635 har en fast brännvidd och ½-tums Exmor CMOS-sensor som ger fantastisk bildkvalitet även i svaga ljusförhållanden. Andra viktiga funktioner inkluderar dag- och nattfunktion, IPELA ENGINE EX, View-DR, XDNR, VE, avancerad DEPA och en RS-485-port för styrning av Pan Tilt Zoom.

– Sony fortsätter att hitta sätt att utöka och förbättra produkternas fördelar och funktioner. Därför är samtliga kameror särskilt utformade för att lösa särskilda säkerhetsuppgifter. Vi vill fortsätta vara branschledande och skapa de bästa säkerhetsprodukterna när det gäller funktion och bildkvalitet, säger Björn Adméus, försäljningschef för norra Europa på Sony Professional.

SNC-VB635 förväntas på marknaden från december 2013.

Kevin Bengtsson, Spotlight PR, telefon: 072-853 27 07, e-post: kevin.bengtsson@spotlightpr.se

Sony Professional, en division inom Sony Europe, är den ledande leverantören av AV/IT-lösningar till verksamheter inom en rad områden som media och broadcast, videoövervakning och retail, transportsektorn och arenor. Divisionen levererar produkter, system och tillämpningar som gör det möjligt att skapa, hantera och distribuera digitalt audiovisuellt innehåll som ger företagen och deras kunder ett mervärde. Med över 25 års erfarenhet av att leverera innovativa, marknadsledande produkter är Sony Professional i en idealisk position för att kunna leverera hög kvalitet och mervärde till sina kunder.  Sonys Professional Services division, dess systemintegrationsdivision, ger sina kunder tillgång till experter och lokal kompetens hos välutbildade yrkesmän över hela Europa. Sony samarbetar med ett nätverk av kända teknikpartners och kan därmed leverera en färdig lösning som motsvarar kundens behov med integrerad mjukvara och system för att uppnå varje organisations individuella affärsmål.  För mer information vänligen gå in på www.pro.sony.eu

Följ oss på Twitter: www.twitter.com/sonyproeurope