• Sony Sverige/

Målar byggnadskomplex med tonvis av naturfärger: Sony använder 70 000 liter färg i ny kampanj för Bravia tv

Report this content

Sony har skapat en ny reklamkampanj som inom kort kommer att visas på de stora svenska tv-kanalerna. Den bygger på en idérik lek med 70 000 liter målarfärg och två grå byggnader i Glasgow, Skottland. Bakom reklamfilmen står regissören Jonathan Glazer, som tidigare bland annat har producerat musikvideor för Jamiroquai, Massive Attack och Radiohead.

Färgen rinner inte bara, den faller ner från himlen som ett färgstrålande regn. Åtminstone ser det ut så när Sony leker med färg. Som en regnbåge som plötsligt faller till jorden och färglägger de grå byggnaderna på ett osannolikt, fantastiskt sätt. Den färdiga kampanjen är resultatet av ett samarbete mellan Sony och regissören Jonathan Glazer samt 70 000 liter målarfärg och två grå byggnader i Glasgow. Byggnaderna är målarduken, Jonathan Glazer är målaren och färgen hans redskap.

Med hjälp av kontrollerade sprängningar skjuts och kastas färgen upp på byggnaderna. Färgexplosionerna sker också inuti byggnaderna och effekten låter inte vänta på sig. Där det var grått blir det färg. Enkelt och effektfullt. Färger överallt –också som regn från himlen. Reklamfilmens grandiosa färglek är en visuell underhållning som kommer att göra varje pyrotekniker med självaktning avundsjuk.

Sony har fått en enorm uppmärksamhet för sin BRAVIA-reklam, efter förra årets reklamfilm med tusentals färgglada studsbollar på väg nerför gatorna i San Fransisco. Den reklamfilmen var regisserad av den danske regissören Nicolai Fuglsig. Sony bygger nu vidare på succén, men på ett helt nytt område. Denna gång är det alltså färg som ”släpps lös” på två ståtliga grå byggnader i Glasgow med hjälp av kontrollerade sprängningar placerade inuti färgbehållare.
Kampanjen har till uppgift att skapa uppmärksamhet kring Sonys högupplösta LCD TV-familj BRAVIA.

Sony BRAVIA har sedan ”boll-kampanjen” i november 2005 rönt ett mycket stort intresse, både i medierna och på internet. Den nya kampanjen har till uppgift att leverera ännu en historia till allmänheten, som nu får möjlighet att ta ställning till ett nytt kreativt sätt att använda färger.

Den nya tv-kampanjen får premiär den 13 november. Under den första veckan kommer den att visas i ett 70 sekunder långt inslag på kanalerna TV3, TV4, TV5 och Viasat´s övriga kanaler. Den kommer även att visas på SF Bio.

Sony kommer i kampanjen också använda sig av bannerannonsering på internet för att skapa uppmärksamhet kring produkten. Dessutom ska de nyare kommunikationsformerna såsom bloggning och podsändningar stöttas och uppmuntras. Respekten för det digitala mediet understryks bland annat genom att det blir möjligt att se den nya kampanjen över nätet. Den internationella kampanjen kan följas på: www.colourlikenoother.com

Tv-kampanjen är regisserad av den prisbelönte regissören Jonathan Glazer. Glazer har valt att använda målarfärg för att illustrera Sony BRAVIAs sätt att återskapa naturtrogna färger. Glazer står bland annat bakom musikvideor till band som Jamiroquai, Massive Attack och Radiohead och han har också regisserat reklamfilmer för bland annat Guinness och Stella Artois. Bakgrundsmusiken är från Rossinis ”Den tjuvaktiga skatan”.

För att främja kampanjens spridning online, kommer Sony löpande med uppföljningar och kommentarer på nätet så att kommunikationen kring Sony BRAVIA upplevs som en öppen tvåvägskommunikation, med Sony som aktiv part.

– Den förra reklamfilmen ”Balls” resulterade i över 8 000 länkar på internet, så det var självklart att vi i år skulle göra mer för att öka på intresset. Det gör vi genom att lägga till mer innehåll och göra det lättare att ladda ner och dela kampanjen med andra, säger Tomas Malmström som är marknadschef på Sony i Sverige.

– Vi är mycket smickrade över att ha en publik som i högsta grad är intresserad av vår reklam. Vi vill i vår tur ta det uppriktiga intresset på allvar genom att ge användarna möjlighet till att komma närmare kampanjen.”

På kampanjsajten www.BRAVIA-advert.com finns podcasts och annat exklusivt material. Själva inspelningen kommer också att läggas upp där, liksom en stor del av råmaterialet som bland annat omfattar intervjuer med det kreativa teamet bakom reklamen.

För att användarna ska kunna följa med i den senaste utvecklingen på sajten, utan att behöva gå in på den, går det också att prenumerera på en RSS-tjänst, som automatiskt meddelar användarna när innehållet uppdateras.

Sony kommer dessutom att använda sig av andra distrubutionskanaler, såsom YouTube och Flickr, med både reklamfil och -bilder samt bakgrundsmaterialet. För att göra det lättare för användarna att dela filer och information med varandra kommer den nya sajten att ha tekniska sidor som stödjer utbyte med andra spännande sajter som t ex digg.com och del.icio.us.

Information på nätet
www.colourlikenoother.com
www.BRAVIA-advert.com

SLUT

Om Sony BRAVIA ”Paint”
• Inspelningen tog 10 dagar och involverade 250 människor
• De 70 000 liter färg som användes räcker till att måla Eiffeltornet fyra gånger, Colosseum 115 gånger, Big Ben 609 gånger eller det Lutande Tornet i Pisa 972 gånger.
• Det var en speciell, vattenbaserad färg som användes i reklamen. Färgen innehåller samma förtjockningsmedel som ibland används till soppa. Den kunde drickas, var ofarlig för människor och natur och var lätt att tvätta bort efter inspelningens slut.
• 6 kameror användes vid inspelningen, däribland en höghastighetskamera och en Helicam.
• 500 detonatorer användes under inspelningen.
• Lekplatsen specialbyggdes för inspelningen.

Om Sony BRAVIA ”Balls”
• Över 7 miljoner användare såg kampajnen på tredjepartssajter.
• Över 1 miljon användare såg kampajnen på BRAVIA-advert.com
• BRAVIA-reklamen blev nummer 1 på Google vid sökning på ordet ”BRAVIA”, tack vare blogg-länkar till och från sidan.

Bildtext:
Kontrollerade explosioner sänder kaskader av färg
över den grå byggnaden i Glasgow.