Ny ultrakompakt livsstilskamera från Sony

Ny ultrakompakt livsstilskamera från Sony Sony kommer nu med ytterligare en digital stillbildskamera med ett helt nytt livsstilskoncept i sin Cyber-shot U-serie. Nya DSC-U20 har högre upplösning och en ultrakompakt design för den stilmedvetne digitalfotografen. Det är en liten och kraftfull kamera till ett rimligt pris. - Cyber-shot U är en kamera som man kan ta med sig överallt och som gör att man kan fånga ögonblicksbilder, säger Stefan Andersson produktchef på Sony. - Cyber-shot U är en stark blandning av teknik och design. DSC-U20 ger högre upplösning och har flera olika utföranden i ett och samma läckra, roliga och kompakta skal. DSC-U20 har ett 2.0 megapixel progressive scan Super HAD CCD, som tillsammans med Sonys avancerade digitala signalbehandling, ger en hög bildkvalitet trots att kameran är så kompakt. Den höga upplösningen gör vidare att man kan skriva ut mycket bra bilder med hög kvalitet. Kameran levereras med 2 NiMH AAA laddningsbara batterier vilket gör att den fungerar direkt när man packat upp den. Genom att öppna linsskyddet blir DSC-U20 startklar på mindre än en sekund. Det är enkelt att ta bilder med denna kamera med autofocus och 10 cm automacro, VGA Burst flerbildstagning, bildval och till och med MPEG-movie. Så fort man tagit bilden kan man titta på den på kamerans LCD-skärm, spara bilderna på Memory Stick eller föra över dem till en PC via USB. Det lättanvända Image Transfer-programmet gör att bilderna automatiskt laddas in i PCn. Det medföljande Image Mixer-programmet gör PCn till en personlig minnesbank med bildarkiv. Man kan bygga upp sin egen fotosamling, lagra dem så länge man vill och skicka dem med e-post till vänner och familj. Livet på fickan med DSC-U20 Med Cyber-shot U tänker sig Sony att man tar med sig den digitala kameran överallt. DSC-U20 är betydligt mindre och lättare (90 gram) än kamerorna i Cyber-shot P-serien och får plats i en liten ficka. Den levereras med rem att hänga runt halsen och ser ut som, och har samma känsla som, en modepryl. "Denna personliga och eleganta accessoar kommer i diamond silver, och drar till sig uppmärksamhet just för sin litenhet och design", tror Stefan Andersson, produktchef på Sony. Konsumentpris: Ca 4 300 kronor, inklusive moms Lansering på marknaden: December 2002. Tekniska specifikationer Kontakta lennart.thulin@sony.se eller stefan.andersson@sony.se För ytterligare information, kontakta Sony Sverige, Stefan Andersson, 08-598 90 015, 0708-16 68 29, stefan.andersson@sony.se Bo Westin, VD, tel 08 -598 90 000. Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/sony Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=22609 Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. -Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/ PR lennart.thulin@sony.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/18/20021118BIT01210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/18/20021118BIT01210/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/18/20021118BIT01210/bild.html Pictures