Sony NV-U51 och NV-U71T: Säkrare bilkörning med fingertoppsstyrning av navigatorn

Sonys två nya navigatorer NV-U51 och NV-U71T är trafiksäkra och lätta att använda. Bland annat har stor vikt lagts vid att förbättra teknik och handhavande genom fingertopssstyrning direkt på skärmen. Formatet har också blivit mindre.

Att hitta rätt väg i storstadstrafiken för bilen är numera en enkel match. Med Sonys nya navigatorer NV-U51 och NV-U71T räcker det att ”rita” på skärmen så kommer bästa vägen till destinationen upp.

Båda modellerna har antireflexbehandlade och ljusstarka 3,5 tums touchskärmar med autodimmer. Med Sonys ”Gesture Command” (kortkommandon) når man de vanligast använda instruktionerna, som t ex ”kör hem” eller ”hitta närmaste bensinstation” genom att med fingret dra en förbestämd linje eller figur på skärmen.
Det vill säga att man via kortkommandon kan få direktaccess utan att gå in i menyerna. Därmed sparar man tid samt undviker onödigt och trafikfarligt letande.

Man lägger in destinationer och väljer funktioner med hjälp av ”stora knappar” och ikoner i displayen. En nyutvecklad meny ger direkt åtkomst till ”Navigering”, ”Sök i närheten” och andra nyckelkommandon.

Ökad säkerhet
För att ytterligare öka säkerheten i bilkörningen har båda de nya modellerna 3D-visning av lokala intressepunkter, som flygplatser, bensinstationer, restauranger och andra platser. Det underlättar för föraren att hitta rätt i ovana och okända trafikmiljöer. Välkända landmärken som t ex Eiffeltornet i Paris visas dessutom tredimensionellt.

De fyra närmast kommande intressepunkterna utefter vägen visas under tiden man kör i ”Dynamic Route Information”-läget.
NV-U71T är som standard utrustad med TMC-mottagare (Traffic Message Channel) som tar emot och visar relevant trafikinformation i realtid, så att man kan få alternativa vägförslag om något inträffat som försvårar framkomligheten. TMC-funktionen finns som tillval till NV-U51-modellen.

Kan även fästas på instrumentbrädan
Sonys nya egenutvecklade monteringssystem med en gel med extremt starka vidhäftningsegenskaper ger säkert fäste på bilrutan eller instrumentbrädan, även vid låga temperaturer där andra monteringsvarianter tappar greppet.

Påminnelse om att hålla gällande hastighet
Initialt ingår en månads kostnadsfri tjänst, som visar och informerar om hastighets-övervakningskameror. När bilen närmar sig en kamera skickar navigatorn ut en tydlig signal. En årsprenumeration på tjänsten inklusive uppdateringar finns tillgänglig för nedladdning via internet.

Båda modellerna bygger på den senaste generationen av SiRFstarIII GPS-chip, som är känsligare än tidigare generationer och därför ger ännu bättre och mer exakt navigering och positionering. Detta är en klar fördel framförallt i områden där GPS-satelliterna har sämre täckning som t ex i citymiljöer med höga hus. NV-U51-modellens inbyggda minne på 512 MB innehåller kartinformation för Norden och norra Tyskland, medan NV-U71T är utrustad med en Europakarta (37 länder) i sitt minne på hela 2 GB.

Den låga energiförbrukningen ger möjlighet till hela 6 timmars drifttid på en enda laddning av det inbyggda batteriet. Utöver bilbatteriadapter finns det också en vanlig 220-voltsadapter för hemmabruk.

SLUT

NV-U51: Ca 3 500 kronor (inkl moms)
NV-U71T: Ca 5 000 kronor (inkl moms)
Lansering på marknaden: December 2006