Sony-projektorer får prestigefyllt designpris

Sonys dator projektorer VPL-CS20 och VPL-CX20 har tilldelats den prestigefyllda designpriset iF Design Award i kategorin ”Consumer Electronics/Telecommu¬nications”. De båda projektorerna får utmärkelsen för sin kombination av innovativ teknik och stark formgivning. Priset presenterades under CeBIT-mässans första dag.

VPLCS20 och VPL-CX20 är två ultra-slimmade projektorer med mycket höga prestanda. Med en höjd på endast 52 mm och en vikt på bara 1,9 kg är de mycket lätta att bära och därmed perfekta för mobila användare. De har finesser som ”Advanced Intelligent Auto Set-up” och autofokus som gör att de i princip ställer in sig själva när de slås på. En annan användbar funktion är ”Off & Go” som gör att fläkten fortsätter att kyla även efter det att strömmen har brutits. Därmed går det att dra ur sladden från projektorn direkt efter att den har använts. Ljusstyrkan är på hela 2000 ANSI lumen. Förutom de tekniska fördelarna spelade projektorernas framstående design – med den låga, eleganta profilen och den snygga silvermatta ytan – en stor roll för juryns beslut. Projektorerna lanserades under hösten 2005 och de har fått ett mycket gott mottagande i europeisk bransch- och affärspress. De är idag bland de mest populära av Sonys projektorer. SLUT Fotnot: iF Design Award är ett av de mest eftersträvade designpriserna i världen. Varje år kommer ansökningar för över 1 500 produkter från företag i mer än 30 länder. Priset instiftades 1954 och delas ut årligen till innovativa och framstående produkter.