Sony ska börja sälja LTO Ultrium4 bandkassetter

Sony kommer att tillverka och marknadsföra backupband i LTO Ultrium4-formatet. Enligt planerna ska de första leveranserna ske under våren 2007.

Sony förvärvade licensrättigheterna att tillverka bandkassetter i LTO Ultrium4-formatet av det teknikkonsortium, bestående av HP, IBM och Quantum, som tagit fram formatet. Sony har också levererat provkassetter till MAC (Measurement Analysis Corporation) för verifiering. Testerna beräknas vara avslutade senare under våren 2007 och de första leveranserna är planerade direkt efter detta.

Sonys tillförlitliga bandkassetter i LTO Ultrium1-, 2- och 3-formaten används inom en rad verksamhetskritiska tillämpningar världen över, t ex i banker, försäkringsbolag och inom sjukvården.

– Sony har lyckats att ta fram mycket driftsäkra LTO Ultrium4-kassetter genom att använda nyutvecklade och extremt små magnetpartiklar tillsammans med ett mycket temperaturtåligt bindemedel. Detta i kombination med Sonys unika despersing-teknik och ett mycket jämnt ytskikt, ger kassetter av högsta kvalitet, säger Björn Kårfors som är produktchef på Sony.

Sony räknar med att vara den första leverantören utanför LTO-konsortiet som kommer att kunna erbjuda LTO Ultrium4-kassetter. Varumärket LTO Ultrium ägs av Hewlett-Packard, IBM och Quantum.

SLUT