Sony visar nya sidor av Anycast-visionen på IBC

Sony visar nya sidor av Anycast-visionen på IBC Anycast och det strategiska samarbetet med kunder och partners kommer att vara huvudinslagen i Sonys monter på IBC. Anycast-visionen utgör även i år ramen för Sonys monter på IBC i Amsterdam. Visionen presenterades på denna världens största broadcastmässa för två år sedan med nyckelorden industristandard, öppen arkitektur och framtidssäkrad teknik. Data ska kunna användas i många sammanhang och i många medier. - På IBC vill man kunna se den senaste utvecklingen av vår Anycast- vision, hur vi går från traditionella linjära TV-bilder till hantering av interaktivt innehåll, som kommer från en rad källor och som ska till många olika medier, säger Henrik Felixon, affärsområdeschef för Sony Broadcast i Sverige. - För att kunna genomföra Anycast-visionen med lyckat resultat är det viktigt att vi arbetar med öppen industristandard och strategiskt partnerskap, både med våra kunder och med övriga leverantörer på marknaden. Det är också viktigt att vi fortsätter dialogen med alla parter inom den europeiska TV-industrin. Sonys monter finns i år i hall 9, där man visar en rad nya produkter och ny teknik. Dessutom visar man delar av det pågående utvecklingsarbetet med ny industristandard samt exempel på strategiska samarbetsprojekt inom AV- och IT-branschen. En av nyheterna i Amsterdam är Sony Metadata Network System, som bygger på öppen standard. Det centrala i systemet är UMID'er (Unique Material ID'er), som arbetar enligt SMPTE 330M-standarden, där alla klipp registreras med "vem, vad, när", så att det så snabbt som möjligt går att söka, hitta och distribuera upptagningar. Sony visar också en vidareutveckling av MXF (Material Exchange Format), som kommit till i samarbete med Pro-MPEG Forum. MXF arbetar med datautveckling och systemsamarbete i ett nätverk. Sony visar en ny applikation till MXF - MPEG-IMX e-VTR - som sammanbinder hårdvaran i ett nätverk via individuella IP-adresser och som därmed kan styras från oändliga avstånd. e-VTR ger Gigabit Ethernet- förbindelse med en standard-MPEG IMX VTR, så att man kan sända MXF-filer med 50Mb/s MPEG 2-data. En mängd format kan användas som input: MPEG IMX- kassetter, Betacam-, Betacam SP-, Betacam SX- och Digital Betacam-band. I montern visas ett exempel på utvecklingssamarbete med MXF tillsammans med Avid. Dessutom visar Sony, tillsammans med två partners, DVCAM- systemet med ny unik teknik. - Anycast är en vision, som är så stor att den ska förverkligas tillsammans med den nya IT-verksamheten och de stora AV-tillverkarna. Det är bara genom de strategiska partnerskapen och dess resultat, som vi kan nå kundvisionen i Anycast-framtiden, säger Henrik Felixon. Sony finns i hall 9, monter nummer 111 under IBC i Amsterdam 13 -17 september. För mer information kontakta Henrik Felixon på Sony, tel 08-59 89 00 00, 0708- 16 31 05 -Ovanstående text finns att hämta på http://www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom ljud-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknad över hela världen. Med verksamhet inom musik, bilder, spel och onlineförsäljning, är Sony i ett unikt läge att bli ledande inom underhållningsbranschen för bredband under 2000-talet. I Europa nådde Sony en försäljning av 14,90 miljarder Euro under räkenskapsåret till 31 mars 2001, baserat på växlingskursen Yen 98,9 under samma period. Sony Europa med huvudkontoret centralt placerat på Potsdamer Platz i Berlin, svarar för elektronikförsäljningen i Europa där man sålde för 10,37 miljarder Euro under samma period. Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. -Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/ PR lennart.thulin@sony.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/28/20020828BIT01010/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/28/20020828BIT01010/wkr0002.pdf