Stormarknader storsatsar på plasmaskärmar

Stormarknader storsatsar på plasmaskärmar Den danska stormarknadskedjan Magasin satsar stort på att informera sina kunder med hjälp av Sonys plasmaskärmar i butikerna. Fyra av Magasins stormarknader - Kongens Nytorv, Rødovre, Lyngby och Århus - får plasmaskärmar där kunderna ska informeras om allt från produkter och erbjudanden till öppningstider. Totalt 85 plasmaskärmar på 42 tum i16:9-format samt teknik för att styra skärmarna. Allt levereras av Sony. Projektet är skräddarsytt för Magasin, men samma utrustning kan skräddarsys, kombineras och anpassas till helt andra uppgifter som till exempel informationssystem på flygplatser, i försäljningslokaler eller som utomhusreklam. Informationssystemet är uppbyggt som en sluten del av Internet och kan därmed styras med en dator från vilken plats som helst. Magasin styr systemet i de fyra stormarknaderna från ett kontrollrum på Kongens Nytorv. I kontrollrummet samlas material in från leverantörer och annonsörer. Två grafiker gör inslag om erbjudanden och information från Magasin. Video, grafik, ljud och text kan sedan sändas ut från en central hårddisk. Ordningsföljd, sändningstid och längden på inslagen knappas in i datorn som sedan sköter utsändningen. Magasin på Kongens Nytorv har ytterligare en finess: Man kan sända direkt på skärmarna om det behövs. Man skulle till exempel kunna visa kunderna att Tomten finns på en avdelning eller så kan varuhuschefen tala till personalen vid någon högtid. Signalerna sänds från kontrollrummet ut i butikerna och ut mellan butikerna via 2 Mbit-kablar och är alltså helt IP-baserat. Det är också denna väg som skärmarna styrs och sätts på eller stängs av. Den viktigaste enheten mellan materialet på hårddisken och bilden på plasmaskärmen är nätverksspelaren Sony NSP-100. Den kan hantera ett stort antal bildskärmar som ska visa samma innehåll. Vill man ha olika innehåll på skärmarna måste varje skärm ha en egen nätverksspelare. Plasmaskärmarna för information och underhållning riktad till Magasins kunder finns i Magasin på Kongens Nytorv upphängda i gångarna i parfymeriet, i avdelningen för underkläder, vid ingången från tunnelbanan och ut mot Kongens Nytorv. Totalt finns här 37 plasmaskärmar. Dessutom ska man ha 10 plasmaskärmar i Magasin Rødovre, 16 i Lyngby och 16 i Århus samt skärmar för administrationen - totalt 85 plasmaskärmar som alla styrs från kontrollrummet på Kongens Nytorv. För mer information kontakta: Niclas Sandström Magnus Hultquist Sony Sverige, tel 08-598 90 000 www.sonypresentation.com Click here to view pictures: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=23482 Bild/ Bilder: -Ovanstående text med tillhörande bilder finns att hämta på http://www.newsonline.se/sony Om Sony Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffsmarknaden över hela världen. Sony har genom sin verksamhet inom musik, bild, spel och onlineförsäljning en unik utgångspunkt att bli ledande inom underhållning via bredband under 2000-talet. I Europa har Sony nått en årlig försäljning på 14,76 miljarder Euro (1,609 miljarder Yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 109 Yen på 1 Euro. Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 9,36* miljarder Euro under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2002. (*Siffrorna från mobiltelefonverksamheten från 1 oktober 2001 är inte medräknade i Sony Europes försäljning) Mer information om Sony finns på www.sony.se eller www.sony-europe.com. -Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR lennart.thulin@sony.se, 08-598 90 000, eller mobiltelefon 0705-106 106. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/14/20030114BIT00460/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/14/20030114BIT00460/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/14/20030114BIT00460/bild.html Pictures