Budget och fokus visar på IT-optimism

IT-cheferna har oförändrade eller högre budgetar i år jämfört med föregående år. Det visar en ny undersökning av landets IT-chefer som gjorts av Synovate i samarbete med Steria. Sparkrav har ersatts med satsningar på effektivitet och rekrytering.

Rekrytering i fokus Undersökningen visar att satsningar nu fokuserar på att öka effektiviteten. Nära fyra av fem IT-chefer ser detta som en viktig utmaning. En annan utmaning som prioriteras av IT-cheferna är rekrytering. Fler än var tionde IT-chef ser rekrytering som en viktig fråga det kommande året. Det kan jämföras med 0 procent av IT-cheferna under krisåret 2009. – En starkare arbetsmarknad kombinerat med offensiva satsningar gör att IT-cheferna måste lägga fokus på rekrytering för att kunna hitta och locka till sig rätt kompetens, säger Kari Forsén.

En av tio får minskad budget Samtidigt som det fokuseras mindre på kostnadsreduceringar har de flesta IT-cheferna antingen oförändrad eller högre budget än föregående år. Endast var tionde har fått en minskad IT-budget, vilket kan jämföras med nära var tredje IT-chef för två år sen, år 2009. - Ökade budgetar och offensiva satsningar tyder på att utvecklingen i världsekonomin inte längre verkar skrämma svenska företag, säger Kari Forsén.

IT-chefernas budget 2011 - Oförändrad budget, 71 procent - Lägre budget, 9 procent - Högre budget, 17 procent

I undersökningen som utfördes av Synovate i februari/mars 2011 svarade 112 svenska IT-chefer på frågor om IT. För mer information, vänligen kontakta: Ingrid Reinli, Kommunikationschef Tel: 08-622 42 25 E-post: ingrid.reinli@steria.se

Om Steria Steria, en ledande europeisk leverantör av heltäckande IT-tjänster, erbjuder kunder integrerade tjänster såsom rådgivning inom affärsverksamhetens kärnprocesser såväl som utveckling och drift av deras IT-system.

Steria har över 19 300 medarbetare i 16 länder. Omsättningen per den 31 december 2010 uppgick till 1 690 miljoner euro. Koncernen med huvudkontor i Paris är noterat på Parisbörsen Euronext.

Originallänk till pressmeddelande: http://www.steria.se/gloria/id/11002785/subid/0