Företag missar sociala medier

_______________________________________________________________________

Företag missar sociala medier _______________________________________________________________________

Endast 1 av 100 svenska företag använder sociala medier i någon större utsträckning. Det visar en nyligen genomförd undersökning av svenska privata och offentliga organisationer, på uppdrag av Steria.

Även om få företag avvisar fenomenet helt, är det många som avvaktar. En del ser det som en "tidstjuv", andra som en "ungdomsfluga":

? Många företag är nog rädda för att agera fel i det nya medielandskapet och väljer därför att avvakta, säger Kari Forsén, vd på Steria i Sverige.
? Vissa har också försökt och fått kritik sedan de misslyckats med att uppträda enligt de nya sociala mediernas koder.

Även i övriga Europa är användningen begränsad. En undersökning från analysföretaget Forrester visar att endast 5 procent av de europeiska företagen använder sociala medier.

Twitter lockar turister Ett fåtal leder dock vägen och identifierar allt fler möjligheter för hur företag kan använda det sociala medielandskapet till sin fördel. För några veckor sedan lanserade Västerviks kommun en turistportal, utformad av Steria, som använder Twitter, den snabbväxande mikrobloggtjänsten, för att locka fler turister till staden.

? Många företag upplever också att exempelvis rekrytering underlättas genom kanaler som Facebook och LinkedIn, säger Kari Forsén.
? Även produktutveckling kan gynnas av de allt mer avancerade verktygen för kunskapsdelning och idéhantering.

Allt fler användningsområden innebär att organisationers processer bör anpassas till de nya medierna. Ofta sker användningen decentraliserat i organisationen och utan exempelvis it- avdelningens inblandning. Det ställer krav på ett strukturerat angreppssätt med riktlinjer för hur organisationen bör agera i dessa sammanhang. Idag är det få företag som tagit fram sådana riktlinjer.

? Företag bör redan nu ta fram sådana riktlinjer, säger Kari Forsén.
? Tidigare har många tänkt att det räckt med att starta en blogg eller skapa ett konto på Twitter.

Experter också pionjärer Sociala mediernas öppna förhållningssätt uppmuntrar företag att lyssna på andra aktörer och dela med sig av kunskap. Hittills har det ofta varit organisationernas experter som funnit värde i att vara aktiv i de sociala mediernas dialog. Med en större mognad kommer allt fler medarbetare att delta.

? Samtidigt ser vi att användningsområdena för hur de nya medierna inte nödvändigtvis identifieras av it-avdelningen eller ledningsgruppen, säger Kari Forsén.
? Men ledningen måste ge organisatoriska förutsättningar för medarbetarna att hitta bästa sätt för hur sociala medier kan integreras i och förbättra verksamheten.

Även om det fortfarande är få företag som använder sociala medier, är det många medarbetare som använder det på fritiden, och i de sociala medier är uppdelningen mellan privat och yrkesliv stundtals otydlig.

? När de sociala medierna ökar sammanblandningen mellan yrkes- och privatliv måste vi stödja medarbetarna i att hitta ett fungerande förhållningssätt, säger Kari Forsén.
? Därför är det viktigt att organisationen skapar strukturer som både uppmuntrar till kreativ användning och stimulerar ett positivt uppträdande.

Undersökningen utfördes av Medialect på uppdrag av Steria. De tillfrågade var IT-chefer i svenska privata och offentliga verksamheter. Undersökningen genomfördes under juni månad 2009.

För mer information, vänligen kontakta: Ingrid Reinli, Kommunikationschef, Steria, 08 622 42 25, ingrid.reinli@steria.se Om Steria Steria, en ledande europeisk leverantör av heltäckande IT-tjänster, erbjuder kunder integrerade tjänster såsom rådgivning inom affärsverksamhetens kärnprocesser såväl som utveckling och drift av deras IT-system. Steria har över 19 000 medarbetare i 16 länder. Omsättningen per den 31 december 2008 uppgick till 1 765 miljoner euro. Koncernen med huvudkontor i Paris är noterat på Parisbörsen Euronext.