Gamla applikationer sänker IT-avdelningar

Förvaltning och underhåll tynger fortfarande svenska IT-avdelningar. En årlig undersökning riktad mot svenska IT-chefer visar att dessa kostnader fortfarande utgör en stor del av IT-budgetarna.

Undersökningen, som utförts av Synovate på uppdrag av Steria, visar att 8 procent av IT-cheferna använder så mycket som 81-100 procent av sin budget till förvaltning och underhåll. Och 30 procent av dem använder 61-80 procent medan 34 procent använder 41-60 procent.

En kartläggning från Steria visar också att underhåll av gamla applikationer ökat i kostnader de senaste åren och blivit allt svårare då kompetens och support försvinner från marknaden genom pensioneringar. Detta har fått många organisationer att kräva att IT-avdelningar lägger mindre resurser på förvaltning och underhåll och istället fokuserar mer på att verksamheten har rätt IT-stöd. – Vi träffar många företagsledningar som blivit varse om hur stor del av budgeten som går till förvaltning och underhåll för gamla eller dyra egenutvecklade applikationer. Detta har resulterat i att IT fått en mer strategisk roll i organisationen för att effektivisera verksamheten med optimalare IT-stöd, säger Kari Forsén.

Undersökningen visar också att många IT-chefer söker alternativ till att underhålla resursslukande gamla applikationer. Exempelvis prioriterade bara 5 procent molnet förra året, mot hela 14 procent i år. – Oavsett om man väljer molnet eller inte är det viktigt att våga ifrågasätta ekonomin i att IT-avdelningen driftar gamla resursslukande applikationer, säger Kari Forsén. – De som vågat förändra detta har fått mer tid till utveckling, planering och uppföljning av organisationens IT-stöd. Detta har också ofta medfört att man kunnat utveckla fler nya intressanta produkter och tjänster.

Hos Steria ser man trenden med alternativ till resursslukande gamla applikationer tydligt. Företaget lanserade nyligen tjänsten On Command som innebär att företag kan hyra IT-infrastruktur via molnet. Med tjänsten slipper IT-avdelningar förvaltning och underhåll och kan snabbt öka och minska sin infrastruktur efter behov. – Företagsledningar gillar tydligheten i denna typ av erbjudanden och IT-avdelningar uppskattar möjligheten att kunna fokusera på intressantare utvecklingsuppgifter, säger Kari Forsén.

För mer information, vänligen kontakta: Ingrid Reinli, Kommunikationschef, Steria, 08 622 42 25, ingrid.reinli@steria.se

Om Steria Steria, en ledande europeisk leverantör av heltäckande IT-tjänster, erbjuder kunder integrerade tjänster såsom rådgivning inom affärsverksamhetens kärnprocesser såväl som utveckling och drift av deras IT-system. Steria har över 18 300 medarbetare i 16 länder. Omsättningen per den 31 december 2009 uppgick till 1 630 miljoner euro. Koncernen med huvudkontor i Paris är noterat på Parisbörsen Euronext.

Taggar: