IT-chefer: iPad ett säkerhetsproblem

Mer än var fjärde IT-chef ser surfplattor som iPad som ett växande säkerhetsproblem. Det visar en ny undersökning av landets IT-chefer utförd av Synovate på uppdrag av Steria.

En ny undersökning visar att IT-cheferna ser på utvecklingen med en växande oro. – Många IT-chefer är rädda för vad medarbetare utrustade med surfplattor ska ställa till med i kontakten med företagens IT-system, säger Kari Forsén, vd på Steria.

IT-avdelningar har traditionellt sett haft ett stort inflytande över vilka enheter som medarbetare tillåts arbeta på. På Steria spår man nu att surfplattornas intåg gör att denna kontroll kan bli svårare att upprätthålla. – Många medarbetare går inte med på alltför snäva begränsningar från IT-avdelningen när det gäller vilka enheter som får användas. De vill i stället själva kunna välja den plattform som de anser effektivast stödjer dem i jobbet, säger Kari Forsén. – Trots att det är svårt att fullt ut kontrollera medarbetare är det viktigt att ha en tydlig policy om vilken användning som är tillåten. – I den mån det är möjligt bör man också överväga åtgärder som gör IT-miljön mer flexibel så den stödjer fler plattformar. Risken är annars att huvudvärken kommer ligga tät under året när allt fler surfplattor på olika plattformar lanseras.

Ur undersökningen: I hur stor grad anser du att surfplattor hos medarbetare på din arbetsplats är en växande säkerhetsrisk?

– I stor grad – 7 procent – I ganska stor grad – 20 procent – I ganska liten grad – 32 procent – I mycket liten grad – 29 procent – Vet inte – 12 procent

I undersökningen som utfördes av Synovate i februari/mars 2011 svarade 112 svenska IT-chefer på frågor om IT.

För mer information: Ingrid Reinli, Kommunikationschef Tel: 08-622 42 25 E-post: ingrid.reinli@steria.se

Om Steria Steria, en ledande europeisk leverantör av heltäckande IT-tjänster, erbjuder kunder integrerade tjänster såsom rådgivning inom affärsverksamhetens kärnprocesser såväl som utveckling och drift av deras IT-system.

Steria har över 19 300 medarbetare i 16 länder. Omsättningen per den 31 december 2010 uppgick till 1 690 miljoner euro. Koncernen med huvudkontor i Paris är noterat på Parisbörsen Euronext.