Norska Posten väljer Steria för omfattande IT-modernisering

Hela Posten Norges systemportfölj ska genomgå en omfattande IT-modernisering de närmaste åren, med konsultföretaget Steria som samarbetspartner.

– Vi valde Steria för deras förmåga att erbjuda kompletta konsultteam som täcker alla delar i programmet. Flera av konsulterna har också värdefull kompetens och erfarenhet från tidigare arbete med Posten, säger programdirektör Ingemar Karlsson på Posten Norge.

Fler än 30 Steriakonsulter ska jobba i förändringsprogrammet «Nya Posten och Bring» över en treårsperiod, med Deloitte som underleverantör.

­– Vi ser fram emot detta samarbete som gör att vi kan möta framtida krav från kunder och affärsverksamheten och ta nästa steg mot att göra Posten till världens mest innovativa post- och logistikkoncern, säger Karlsson.

De sista åren har Posten Norge mött samma utmaningar som postföretag i andra länder. Minskade mängder brevpost och avreglering av marknaden har lett till förändringar i företagets strategi. För att möta en framtida marknad med fri konkurrens och omvandla verksamheten till att bli en ledande leverantör av logistiktjänster har Posten de sista tio åren köpt en rad företag i Norden.

Detta är bakgrunden till moderniseringsprogrammet, där målet är att skapa en enhetlig, strömlinjeformad tjänsteportfölj med effektiva produktions- och IT-lösningar i hela Postenkoncernen. Knut Holmen, som är ansvarig för privat sektor på Steria, säger att företagen nu kommer samarbeta tätt framöver.

– Vi ska jobba nära Postens ansvariga och fungera som dess förlängda arm. Steria ska erbjuda projektledning, funktionell och teknisk arkitektur samt testledning. Den nya IT-portföljen kommer i hög grad vara baserad på standardiserade programlösningar, och här kommer vi bistå Posten med att utveckla kravspecificationer och val av lösningar, säger Holmen.

För mer information:

* Knut Holmen, ansvarig för privat sektor på Steria, mobil: +47 976 85 758

* Kristin Blix-Elton, marknads- och kommunikationsdirektör för Steria i Skandinavien, mobil: +47 970 28 616

Steria är ett internationellt konsultföretag med 20 000 anställda i 16 länder som arbetar med affärs- och IT-rådgivning, systemutveckling, infrastruktur och drift. Steria levererar tjänster till flera av Sveriges största företag och organisationer. För mer information, vänligen se: www.steria.se