Outsourcing av affärsfunktioner ovanligt

Outsourcing av affärsfunktioner fortfarande i sin linda _______________________________________________________________________

Även om allt fler svenska företag väljer outsourcing för att effektivisera verksamheten är det fortfarande få som väljer att outsourca organisationens affärsfunktioner, så kallad Business Process Outsourcing, BPO.

En undersökning från Steria visar att nära 7 av 10 svenska företag köper outsourcingtjänster. Populärast att outsourca är drift av applikationer. De främsta anledningarna är att det sparar tid och tillför kompetens som saknas internt. Samtidigt visar undersökningen att outsourcing av affärsfunktioner, exempelvis personal-, inköps- eller ekonomiavdelningar, fortfarande är relativt ovanligt. Endast 3 procent av de tillfrågade företagen har valt att outsourca organisationens affärsfunktioner. – Vi upplever att marknaden för outsourcing av affärsfunktioner fortfarande är rätt omogen jämfört med en del andra europeiska länder, exempelvis Storbritannien, säger Kari Forsén, vd på Steria. – Samtidigt letar svenska företag ständigt efter sätt att effektivisera verksamheten vilket leder till att BPO blir mer vanligt i Sverige.

I Storbritannien är outsourcing av affärsfunktioner vanligare. Steria har också verkat på den brittiska marknaden länge och blev nyligen utsett till "Europas bästa BPO-leverantör" av det ansedda analytikerföretaget NelsonHall. – I Storbritannien är offentlig sektor en stor köpare av BPO-tjänster eftersom många upplever att funktioner som inköps- eller personalavdelningar slukar för mycket resurser och tar fokus från kärnverksamheten, säger Kari Forsén. – Det handlar i första hand inte om att spara pengar utan om att man vill skapa effektivare avdelningar.

Sedan 2005 har Steria också ett samägt bolag med brittiska hälso- och sjukvårdsdepartementet. Detta BPO- samarbete beräknas spara de brittiska skattebetalarna nära 2,5 miljarder kronor över en tioårs period. Det kan översättas till hissnande 12 000 extra sjuksköterskor. Samarbetet uppmärksammades nyligen med utmärkelsen "Bästa BPO-projekt" av brittiska National Outsourcing Association. – Vi vill uppmuntra till nytänkande även inom den svenska sjukvården och delar därför med oss av våra erfarenheter, säger Kari Forsén.
– Vi fortsätter också att utveckla våra BPO-tjänster för att kunna bidra till ett mer effektivt resursutnyttjande inom svensk hälso- och sjukvård.

För mer information, vänligen kontakta: Ingrid Reinli, Kommunikationschef, Steria, 08 622 42 25, ingrid.reinli@steria.se

Den svenska undersökningen utfördes av Medialect på uppdrag av Steria. De tillfrågade var IT-chefer i svenska privata och offentliga verksamheter. Undersökningen genomfördes under sommaren 2009. Om Steria Steria, en ledande europeisk leverantör av heltäckande IT-tjänster, erbjuder kunder integrerade tjänster såsom rådgivning inom affärsverksamhetens kärnprocesser såväl som utveckling och drift av deras IT-system. Steria har över 19 000 medarbetare i 16 länder. Omsättningen per den 31 december 2008 uppgick till 1 765 miljoner euro. Koncernen med huvudkontor i Paris är noterat på Parisbörsen Euronext.