Rapport: Sjukvården får självbetjäning innan 2020

Medan en het debatt pågår kring nedskärningar och nedläggningar inom sjukvården håller ny teknik på att förändra förhållandet mellan sjukvården och patienter, och det kommer ske en omfattande utveckling under kommande år, erfar en ny rapport

Utmaningar driver på Det sker en intensiv debatt med bakgrund i nedskärningar och nedläggningar av vårdresurser. I Europa ökar pressen på vårdsektorn med en åldrande befolkning. Dessa utmaningar banar väg för ny teknik och nya användningsområden för befintlig teknik, spår framtidsrapporten. – Vi kommer under kommande år fullständigt ändra det sätt vi använder sjukvårdsresurserna. Självbetjäning kommer innebära effektivare användning av resurserna med kortare behandlingstider som följd. – Utvecklingen är speciellt angelägen för Sverige som har en glest utspridd befolkning samtidigt som ambitionen är att erbjuda lika bra sjukvård i hela landet. Det är rimligt att trenden med självbetjäning kommer få stor betydelse här, säger Forsén.

Mer samarbete En övergång till mer självbetjäning i vården kräver ett tydligt ledarskap och långsiktigt samarbete mellan aktörer i sjukvården och IT-branschen. – Vi måste prestigelöst utbyta erfarenheter och kompetens för att denna övergång ska kunna bli verklighet, säger Kari Forsén. – Det är också viktigt att vi skapar en trygghet kring förändringar i hur vård konsumeras och exempelvis säkerställer att även de med låga teknikkunskaper får tillgång till samma vård och inte faller utanför framtidens vårdapparat.

Fotnot: Rapporten ”The Future” har gjorts på uppdrag av Steria, av analysföretaget Global Futures and Foresight. Rapporten bygger på över 150 källor och presenteras i dagarna.

För mer information, vänligen kontakta: Ingrid Reinli, Kommunikationschef Tel: 08-622 42 25 E-post: ingrid.reinli@steria.se

Om Steria Steria, en ledande europeisk leverantör av heltäckande IT-tjänster, erbjuder kunder integrerade tjänster såsom rådgivning inom affärsverksamhetens kärnprocesser såväl som utveckling och drift av deras IT-system.

Steria har över 19 300 medarbetare i 16 länder. Omsättningen per den 31 december 2010 uppgick till 1 690 miljoner euro. Koncernen med huvudkontor i Paris är noterat på Parisbörsen Euronext.