Rekrytering i IT-branschen minskar kraftigt

Rekrytering i IT-branschen minskar kraftigt

De stora resurser som satsats på rekryteringsprogram inom IT-branschen de senaste åren har nu kraftigt minskat. En ny undersökning från Synovate på uppdrag av Steria visar att rekrytering blivit helt oviktigt för landets IT-chefer. Inte en enda tillfrågad såg rekrytering som en viktig fråga för IT-avdelningen under det kommande året. Förra året var siffran 16 procent. Även i grannländerna Danmark och Norge minskar satsningar på rekrytering, dock mindre drastiskt än i Sverige.

– Att så drastiskt nedprioritera rekryteringen gör att man riskerar kompetensbrist i nästa högkonjunktur, säger Kari Forsén, vd på Steria. – Alla branscher har nytta av att tänka mer långsiktigt i fråga om nyckelkompetens.

Att frågan om rekrytering svalnat kan möjligen också kopplas till att mer än var fjärde IT-chef nu fått sin budget sänkt med 10 till 24 procent. – Trots att IT numera ses som verksamhetskritiskt ser vi hur många drar ner och också minskar personalstyrkan, säger Kari Forsén.
– Företagen drar ner av många skäl, såsom minskad försäljning, men också på grund av strukturförändringar där outsourcing spelar en viktig roll.

Undersökningen från Synovate visar att outsourcing trotsar konjunkturen och blir allt populärare. Från att 10 procent av IT-cheferna 2008 sa att de ska fokusera på outsourcing under kommande period, är andelen nu uppe i 14 procent. – Outsourcing sparar pengar åt företagen och detta blir ännu tydligare i kristider, säger Kari Forsén. – Outsourcing innebär också fler kvalificerade jobb i Sverige i det längre perspektivet.

Att IT-avdelningarna nu minskar sitt fokus på rekrytering och kompetens kan skapa problem längre fram. Kari Forsén på Steria menar att företag även i tuffa tider måste ha ett långsiktigt fokus på kompetens och övervaka hur pipelinen av kompetens ser ut i företaget, annars får man svårt att stå överleva konjunktursvängningarna. – Oftast används "sist in – först ut" och mestadels yngre får lämna företagen, säger Kari Forsén. – När vi får bättre konjunktur kommer därför många företag att ha förlorat ett helt mellanskikt av potentiella chefer och mentorer. "I huvudet på en IT-chef" är en årlig undersökning av IT-chefer i medelstora och stora företag i Skandinavien. Undersökningen genomförs av Synovate på uppdrag av Steria och årets undersökning utfördes under februari månad, 2009. För mer information, vänligen kontakta: Ingrid Reinli, Kommunikationschef, Steria, 08 622 42 25, ingrid.reinli@steria.se Om Steria Steria, en ledande europeisk leverantör av heltäckande IT-tjänster, erbjuder kunder integrerade tjänster såsom rådgivning inom affärsverksamhetens kärnprocesser såväl som utveckling och drift av deras IT- system. Steria har över 19 000 medarbetare i 16 länder. Omsättningen per den 31 december 2008 uppgick till 1 765 miljoner euro. Koncernen med huvudkontor i Paris är noterat på Parisbörsen Euronext.