Sopra Steria en ny europeisk ledare inom digital transformation

Nu byter Steria namn till Sopra Steria. Det nya namnet är en följd av sammanslagningen med konsultföretaget Sopra.

I höstas blev det äntligen klart att de två stora europeiska konsultföretagen Steria och Sopra slås samman från och med 2015. Nu är namnet på det nya företaget fastställt: Sopra Steria.

– Tillsammans tar vi plats på listan över Europas tio största konsultföretag. Vi har fått en bredare tjänsteportfölj, en större geografisk räckvidd och starkare finansiella muskler. Jag vill samtidigt betona att vår organisation i Skandinavien inte direkt berörs av sammanslagningen eftersom Sopra inte finns representerade i Sverige, Norge eller Danmark, säger Kjell Rusti, vd för Sopra Steria i Skandinavien.

– Starkare inom digital transformation

Sopra Steria har 36 000 medarbetare och en proformaomsättning på 29 miljarder svenska kronor. Francois Enaud, tidigare koncernchef för Steria, blir vd för det nya sammanslagna bolaget.

Kjell Rusti menar att sammanslagningen är positiv för företagets skandinaviska kunder.

– Tillsammans ökar vi vår kompetens inom privat och offentlig sektor. Vi kommer i större utsträckning att kunna lyfta fram vår internationella expertis inom organisationen och bli en ännu mer relevant partner i digitala transformationsprojekt, säger han.

Gemensam skandinavisk satsning

Det nya företaget har en väl utvecklad närvaro på den skandinaviska marknaden och 2014 har varit ett rekordår för Steria:

– Vi har haft en kraftig organisk tillväxt, vi har vunnit flera viktiga kontrakt och sedan augusti är vi första gången fler än 1000 medarbetare i Norge. Samtidigt har vi också fokuserat på att utveckla den skandinaviska organisationen. Från att tidigare varit tre separata aktörer arbetar vi nu som en gemensam enhet, med styrning och tjänsteutbud som sträcker sig över landsgränserna. Det gör det möjligt för oss att ta nya marknadsandelar i Sverige, Danmark och Norge. Vi har en spännande tid framför oss, säger Kjell Rusti.

För mer information, vänligen kontakta:

* Sopra Steria, Marketing and Communication Director Scandinavia, Kristin Blix-Elton, mobil +47 970 28 616

Om Sopra Steria

Sopra Steria är ett ledande internationellt konsultföretag. Företaget har en av marknadens mest omfattande tjänsteportföljer, inklusive strategiutveckling, IT-rådgivning, infrastruktur- och systemutveckling, digitala lösningar och drift. Sopra Steria hjälper stora privata och offentliga organisationer i Skandinavien och har djupgående kunskap om flera branscher. Företaget har 35 000 medarbetare i 20 länder och hade en proformaomsättning på 29 miljarder svenska kronor under 2013.

I Skandinavien arbetar 1 300 medarbetare och den årliga omsättningen är 1,9 miljarder svenska kronor. Läs mer på: www.soprasteria.com