Steria bakom Vattenfalls nya CRM-system i Tyskland

Projektet var en del av en övergripande omvandling av företagets system. En av anledningarna till Vattenfalls konvertering till SAP CRM 7.0 var att SAP inte längre utvecklar vissa komponenter till den tidigare lösningen SAP CIC. Det nya systemet för hantering av kunddata säkerställer att företaget uppfyller lagar och regler på området. Viktigast är dock att det skapar nya möjligheter för Vattenfall när det gäller kundstöd och dess mål att vara ledare inom kundservice på den tyska marknaden. Förbättringarna åstadkoms bland annat genom en tydlig minskning av processtider som i sin tur frigör medarbetares tid och tillåter snabbare hantering av kundärenden. Säljprocessen för företagets över 500 medarbetare i Berlin och Hamburg har också harmoniserats med det nya systemet. Förutom att hantera kunddata ger det nya CRM-systemet även omfattande marknadsförings- och controllerstöd.

För mer information, vänligen kontakta:

Ingrid Reinli, Kommunikationschef, Steria Tel: 08-622 42 25 E-post: ingrid.reinli@steria.se

Birgit Eckmüller, Corporate Communications Director Steria Mummert Consulting Tel.: +49 40 22703-5219 E-Mail: birgit.eckmueller@steria-mummert.de Om Steria Steria, en ledande europeisk leverantör av heltäckande IT-tjänster, erbjuder kunder integrerade tjänster såsom rådgivning inom affärsverksamhetens kärnprocesser såväl som utveckling och drift av deras IT-system. Steria har över 18 300 medarbetare i 16 länder. Omsättningen per den 31 december 2009 uppgick till 1 630 miljoner euro. Koncernen med huvudkontor i Paris är noterat på Parisbörsen Euronext.