Steria driftar norskt oljebolag

Det norske oljeselskap ASA, har tecknat avtal med Steria om applikationsdrift och förvaltning i ett avtal värt minst 200 miljoner norska kronor. Avtalet sträcker sig över fem år med option på förlängning upp till 10 år. – Detta är ett strategiskt viktigt avtal för oss, säger Anders Fryxell på Steria.

”Steria vann kontraktet i konkurrens med flera starka anbud. De hade den bästa tekniska och kommersiella lösningen, med bland annat väletablerade ITIL-processer och en god skalbar lösning. Steria har också lång erfarenhet av att drifta kritiska applikationer för kunder,” säger IT-chefen Lars-Erik Ydstie på Det norske oljeselskap ASA.

Avtalet är tänkt stärka den lokala IKT-miljön i Trondheim.

”Det norske oljeselskap ASA har primärt hållit på med olja och gas på norsk jord, och ska gå över i en ny fas med drift av Jette-fältet i havsmiljö från våren 2013 och vara operatör för utbyggnad av Ivar Aasen-oljefältet. I samband med detta har de valt oss som strategisk samarbetspartner inom industriell IT-drift av sin existerande och nya applikationsportfölj, med sammanlagt omkring 200 applikationer,” säger Anders Fryxell, vd på Steria i Sverige.

Steria ska leverera ett brett spektrum av tjänster, däribland användarstöd, klientdrift, infrastrukturdrift och applikationsdrift, från företagets datahallar i Trondheim och Oslo. Lösningen innefattar bland annat hantering av stora datamängder som kommer växa radikalt över tid.

Utöver detta ska Steria leverera teknisk expertis inom industriell IT, säkerhets- och samarbetslösningar, samt rådgivning och projektledning i samband med IT-inköpsprocesser för att vidareutveckla företaget.

Steg in i oljebranschen

”Steria är i nuläget starka inom offentlig sektor och industrialiserad IT-drift. När vi nu ger oss in i olje- och gassektorn, kommer vi ha nytta av de erfarenheter vi har av att drifta stora offentliga organisationer. Samtidigt kommer engagemanget i Det norske oljeselskap ASA att ge oss ny kunskap och ligga till grund för vidareutveckling och innovation,” säger Anders Fryxell.

För mer information, vänligen kontakta:

* Anders Fryxell, vd, Steria Sverige, 08 622 42 00

* Lars-Erik Ydstie, IT-chef, Det Norske Oljeselskap ASA, +47 930 04 084

* Erlend Kristoffersen, ansvarig för Infrastructure Management Operation, +47 922 53 280

Om Steria

Steria är ett av Europas tio största IT-tjänsteföretag. Företaget erbjuder konsulttjänster, strategisk IT-rådgivning, systemintegration, system- och applikationsutveckling samt tjänster för infrastruktur och drift.

Steria har över 40 års erfarenhet från privat och offentlig sektor. Koncernen har över 20 000 medarbetare i 16 länder och omsatte 1,75 miljarder euro per den 31 december 2011. Steria är noterat på Parisbörsen Euronext och har huvudkontor i Paris.

Taggar: