Steria förstärker sitt erbjudande inom molntjänster med VMware

Ett nytt partnerskap med VMware stärker Sterias erbjudande inom molnbaserade IT-tjänster. Steria är sedan tidigare ett av de första företagen i Europa som erbjuder omedelbart tillgängliga molnbaserade lösningar för infrastruktur.

Teknik från VMware får en viktig roll i ”Steria On Command”, som är företagets plattform för infrastrukturtjänster via molnet. Partnerskapet innebär att Steria rullar ut den senaste versionen av den prisbelönta virtualiseringsplattformen VMware vSphere ™ 4.1.

VMware vSphere 4.1 ger Steria en stabil grund för molndata och gör det möjligt att med avancerade verktyg för automatisering och hantering föra samman IT-resurser utifrån behov. Plattformen maximerar också kopplingar mellan existerande system och ger mer valfrihet att migrera mellan ”moln”.

– Partnerskapet är strategiskt viktigt när det gäller utvecklingen av vår molnbaserade lösning för infrastruktur, On Command, som vi lanserade i våras tillsammans med Cisco. Partnerskapet handlar om mer än vilken teknik vi väljer, och är kulmen på strategiska diskussioner mellan företagen där målet varit virtualiserings- och molnlösningar som uppfyller kunders krav. Partnerskapet stärker Sterias förmåga att hantera storskaliga komplexa projekt, säger Karine Brunet, Steria Group Director för området Industrialized Service Lines.

– Partnerskapet med Steria gör det möjligt att utveckla flexibilitet och prestanda i kundernas molndata. Via VMwares plattform kan Steria sänka kostnaderna för kunder som väljer ”IT som tjänst” och reducera komplexiteten i kundernas miljö, säger Carl Eschenbach, Executive Vice President, Global Field Operations på VMware.

Om Steria Steria, en ledande europeisk leverantör av heltäckande IT-tjänster, erbjuder kunder integrerade tjänster såsom rådgivning inom affärsverksamhetens kärnprocesser såväl som utveckling och drift av deras IT-system.

Steria har över 18 300 medarbetare i 16 länder. Omsättningen per den 31 december 2009 uppgick till 1 630 miljoner euro. Koncernen med huvudkontor i Paris är noterat på Parisbörsen Euronext.

Om VMware VMware (NYSE: VMW) är världsledande inom virtualiseringslösningar från persondatorer till datacenter. Kunder av alla storlekar förlitar sig på att VMware sänker kapital- och driftkostnaderna, säkerställer verksamhetskontinuiteten, stärker säkerheten och fungerar miljövänligt. VMware tillhör de snabbast växande noterade programvaruföretagen med en omsättning på 1,9 miljarder USD 2007, mer än 190 000 kunder och 22 000 partner. VMware har sitt huvudkontor i Palo Alto i Kalifornien och ägs till största delen av EMC Corporation (NYSE: EMC). Mer information: www.vmware.com.

Presskontakt:

Isabelle Grangé, External Communications Manager, Steria Tel: +33 1 34 88 64 44 E-post: isabelle.grange@steria.com

Ingrid Reinli, Kommunikationschef, Steria Tel: 08-622 42 25 E-post: ingrid.reinli@steria.se