Steria inleder samtal om samgående med Sopra

Steria och Sopra inleder samtal om samgående för att skapa ett större och starkare europeiskt konsultföretag som kan erbjuda bredare tjänsteportfölj, ökad geografisk räckvidd, och större finansiella muskler.

Det sammanslagna företaget skulle med en omsättning på 3,1 miljarder euro och 36000 medarbetare bli ett av de tio största konsultföretagen i Europa.

Anders Fryxell, vd för Steria i Sverige, säger att en sammanslagning är tydligt positiv för både medarbetare och kunder i Sverige.

– Det är en välvillig sammanslagning av likvärdiga företag av samma storlek och antal anställda, och som även har kompletterande tjänster. Resultatet blir en betydande europeisk aktör som är attraktiv för stora privata och offentliga verksamheter i deras digitala transformationsprojekt, säger han.

Eftersom Sopra inte är verksamma i Sverige, Norge eller Danmark, berörs inte Sterias svenska organisation direkt.

– En sammanslagning med Sopra skulle dock ge oss tillgång till flera stora referensprojekt inom finans-, transport och offentlig sektor. Vi skulle också få tillgång till internationell expertis som skulle komma våra kunder till godo. Bägge sällskapen har en kultur där medarbetarkompetens ses som den viktigaste resursen och det blir också den viktigaste delen i vår framtida strategi, säger Anders Fryxell.

Koncernledningen i de sammanslagna företaget kommer ha en balans med ledare från de två sällskapen på alla beslutsnivåer. Det nya företaget kommer att ledas av Sterias nuvarande koncernchef, Francois Enaud. Pierre Pasquier från Sopra blir styrelseordförande i det sammanslagna företaget.

Läs mer om Steria här: www.steria.com

Läs mer om Sopra här: www.sopra.com

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Fryxell, vd på Steria i Sverige, 070 921 43 82

Steria är ett av Europas tio största IT-tjänsteföretag. Företaget erbjuder konsulttjänster, strategisk IT-rådgivning, systemintegration, system- och applikationsutveckling samt tjänster för infrastruktur och drift.

Steria har över 40 års erfarenhet från privat och offentlig sektor. Koncernen har 20 000 medarbetare i 16 länder. Steria är noterat på Parisbörsen Euronext och har huvudkontor i Paris.