Steria lanserar nytt IT-system för Schengenområdet

Steria och EU-kommissionen meddelar nu att SIS II, andra generationens IT-system för Schengen, är i full gång. Systemet är framtaget av ett internationellt konsortium lett av Steria. Det nya systemet har ny funktionalitet och skalbarhet som underlättar för länder inom Schengenområdet att utbyta information kring exempelvis brottslighet och migrationsfrågor.

SIS II består av tre komponenter – ett centralt system, medlemsländernas nationella system, samt infrastruktur för kommunikation dem emellan. Det centrala systemet fungerar som knytpunkt för alla 29 Schengenländer. Medlemsländer kan på detta sätt dela information mellan myndigheter, exempelvis när det gäller grov brottslighet eller saknade personer.

Med SIS II kan medlemsstater också introducera nya typer av data, exempelvis biometridata, i systemen. Länder kan även sätta upp bevakningar i systemen kring misstänkt kriminell aktivitet och länka dessa till andra bevakningar som är knutna till personer eller fordon. Kopior av europeiska arresteringsorders kan också bifogas direkt till dessa bevakningar, något som underlättar för myndigheter vid uppföljning.

Steria har lång erfarenhet av att stötta arbetet med gränsöverskridande säkerhetsfrågor i Europa och har tidigare levererat det så kallade VISA-systemet till EU-kommisionen. Företaget står också bakom Eurodac som är ett biometriskt system för att hantera migrationsärenden. I Norden har Steria också tagit fram den norska polisens ärendehanteringssystem.

“Det här projektet visar vilken enorm erfarenhet Steria har när det gäller gränsöverskridande säkerhetsprojekt. Steria har byggt SIS II från grunden och systemet innebär ett stort steg framåt för informationsutbyte inom Schengenområdet,” säger Anders Fryxell, vd på Steria i Sverige.

“Att implementera ett sånt här stort projekt som berör 300 parallella IT-system visar på vår kompetens när det gäller integrering och att få länder att arbeta effektivt tillsammans.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Fryxell, vd på Steria i Sverige, 08 622 42 00

Anders Lindgren, nordisk marknads- och kommunikationschef, +47 416 33 084

Steria är ett av Europas tio största IT-tjänsteföretag. Företaget erbjuder konsulttjänster, strategisk IT-rådgivning, systemintegration, system- och applikationsutveckling samt tjänster för infrastruktur och drift.

Steria har över 40 års erfarenhet från privat och offentlig sektor. Koncernen har 20 000 medarbetare i 16 länder och omsatte 1,83 miljarder euro per den 31 december 2012. Steria är noterat på Parisbörsen Euronext och har huvudkontor i Paris.