Sveriges bästa HR-blogg utsedd

Marie Förborgen, HR-chef på Steria och HR-bloggare, har vunnit utmärkelsen "Sveriges bästa HR-blogg". Tävlingen arrangerades av organisationen HR Sverige och avslutades den 4 juni. Vinnaren röstades fram av organisationens medlemmar och läsare runt om i Sverige. – Det känns otroligt hedrande och kul, speciellt eftersom det är läsarna som fått bestämma. Det är också spännande att upptäcka hur de sociala medierna snabbt kan sprida ens åsikter kring olika ämnen, säger Marie Förborgen, HR-chef på Steria. – Jag känner mig sporrad att tillsammans med läsarna nu fortsätta utveckla innehållet.

Marie Förborgens blogg "HR-bloggen" fokuserar på personal- och organisationsfrågor. I bloggen lyfter Marie också fram personliga reflektioner kring HR och har under året skapat debatt kring flera viktiga frågor anknutna till HR. – I HR-bloggen vill jag spegla de frågor som är prioriterade inom Steria och även lägga till en personlig touch. Det är viktigt att vi deltar i dessa kanaler och jag tror att sociala medier kan bli viktiga för exempelvis rekrytering, säger Marie Förborgen.

Steria arbetar för att skapa en attraktiv arbetsmiljö och rekrytera och utveckla rätt kompetens. Företaget har också en aktiv dialog med medarbetare kring hur nya medier kan stärka dialogen med omvärlden och stärka kännedomen om Sterias kompetens. – Sociala medier blir allt mer etablerade och för oss är det viktigare med stöd än hinder för våra medarbetare som rör sig i dessa kanaler, säger Marie Förborgen. – Samtidigt är det viktigt att tänka över innehållet och för oss med arbetsuppgifter som kräver konfidentialitet måste vi noggrant väga det skrivs på en guldvåg. Utmärkelsen visar dock att det går att skriva intressant utan att gå över gränsen och det tycker jag är otroligt kul.

Not: HR är en förkortning av Human Resources, ett engelskt uttryck för hur företag och organisationer arbetar operativt och strategiskt med sin personal och organisation.

Länk till HR-bloggen: http://bloggar.computersweden.idg.se/hrbloggen/

Länk till HR Sverige: http://www.hrsverige.nu/ För mer information, vänligen kontakta: Marie Förborgen, HR-chef, Steria, 08 622 43 10, marie.forborgen@steria.se Om Steria Steria, en ledande europeisk leverantör av heltäckande IT-tjänster, erbjuder kunder integrerade tjänster såsom rådgivning inom affärsverksamhetens kärnprocesser såväl som utveckling och drift av deras IT-system. Steria har över 18 300 medarbetare i 16 länder. Omsättningen per den 31 december 2009 uppgick till 1 630 miljoner euro. Koncernen med huvudkontor i Paris är noterat på Parisbörsen Euronext.