Tecknar viktigt kontrakt - heldigital biometrilösning

Steria har tecknat avtal med danska polisen om att leverera en helt digital biometrilösning. Avtalet innebär att Steria blir en storaktör på biometrimarknaden och sträcker sig över fem år, med möjlighet till förlängning i ytterligare tre år. Steria fick avtalet i tuff konkurrens från väletablerade biometriföretag och avtalet beräknas vara värt ett tvåsiffrigt miljonbelopp.

-       Vi har arbetat i snart två år för att vinna det här avtalet och det är kul att vi nu på allvar etablerat oss på biometrimarknaden och även som en leverantör av system för automatiserade fingeravtryckslösningar, baserat på vår egen teknik. Den lösning vi kommer leverera underlättar danska polisens arbete att registrera fingeravtryck och hantera informationen direkt via mobila enheter, säger Anders Fryxell, vd på Steria.

Biometriavtalet gör att danska polisen får en AFIS-lösning (Automated Fingerprint Identification Solution) som kan lagra och sammankoppla fingeravtryck i stora databaser på ett snabbt och enkelt sätt.

-       Lösningen har utvecklats från grunden av Steria och med detta avtal blir vi en av de stora aktörerna på marknaden, säger Anders Fryxell.

Kan öppna dörrar

Danmark har precis som Sverige skrivit under Prüm-fördraget, vilket ger medlemsländer i EU tillgång till varandras DNA- och fingeravtrycksregister. Den lösning som danska polisen nu tar i bruk gör att de automatiskt kan söka bland dessa och hantera information över landsgränser. Steria är sedan tidigare leverantör av biometrilösningar till bland annat norska polisen.

-       Våra erfarenheter av AFIS-system kommer säkerligen öppna dörrarna på fler marknader eftersom exempelvis även Sverige antagit Prüm-fördraget, säger Anders Fryxell.

Förenklar jobbet

När danska polisen nu byter sin nuvarande lösning för fingeravtryck innebär det att de går över till ett helelektroniskt system som eliminerar användningen av papper. Steria kommer att leverera en fullständig biometrilösning som har automatiska registreringsstationer för fingeravtryck och personbilder, på alla polisstationer, samt via en egenutvecklad mobillösning.

– Den här tekniken uppfattar små och unika detaljer i ett fingeravtryck och kan på några få sekunder svara polisen om identifierade avtryck. Informationen kan också sändas direkt till polisdistriktens stationära lösningar. Andra biometrisystem kräver tiotals minuter för liknande identifieringar och kräver även manuellt arbete av en fingeravtrycksexpert. Med vår lösning kommer polisens arbete bli enklare och snabbare, säger Fryxell.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Anders Fryxell, vd på Steria i Sverige, 08 622 42 00

Anders Lindgren, nordisk marknads- och kommunikationschef, +47 416 33 084

Steria är ett av Europas tio största IT-tjänsteföretag. Företaget erbjuder konsulttjänster, strategisk IT-rådgivning, systemintegration, system- och applikationsutveckling samt tjänster för infrastruktur och drift.

Steria har över 40 års erfarenhet från privat och offentlig sektor. Koncernen har 20 000 medarbetare i 16 länder och omsatte 1,83 miljarder euro per den 31 december 2012. Steria är noterat på Parisbörsen Euronext och har huvudkontor i Paris.