Västervik lockar turister med twitter

Pressmeddelande 2009-06-11

_________________________________________

Västervik lockar turister med twitter _________________________________________

Västervik är ett av Sveriges mest populära sommarturistmål och turister står för en stor del av kommunens intäkter. Därför har kommunen satsat på en ny portal som ska vinna nätkampen om turisterna. – Vi har skapat Sveriges hetaste turistportal, säger Stina Ericsson, Turistchef i Västervik.

Steria, ett av Europas ledande IT-tjänsteföretag, har tillsammans med Västerviks kommun utformat den nya portalen, och är mycket nöjda med resultatet. – Västervik har varit mycket öppna i sitt tänkande och vågat släppa in ny teknik som skapar en häftigare upplevelse för besökarna, säger Lena Ragnar, Affärsområdeschef inom Consulting & Systems Integration på Steria. – Med exempelvis twitter-flöden får portalen en unik interaktion med besökarna.

Att portalen inkluderar Twitter, den populära mikrobloggen, innebär att alla kan skriva kommentarer på 140 tecken som integreras i ett flöde på hemsidan. – Vi är först ut med att använda detta på en turistportal och det kommer skapa en ökad interaktivitet och göra portalen mer levande för besökarna, säger Stina Ericsson. – Twittrandet kommer nog bestå av allt från tips om kvällens evenemang till mer allmänna funderingar.

En viktig faktor för Västervik var att man ville få besökarna att stanna längre tid på sajten. Därför har man gett besökarna en viktig roll i betygsättning och rekommendationer av allt från restauranger och hotell till besöksmål. Portalen inkluderar även blogginlägg om Västervik och "Besökarnas Västervik" där priser delas ut varje månad.

Det är tydligt att Västervik vågat släppa på kontrollen och låta användare utforma innehållet, helt i enlighet med Internets utveckling. På sajten behöver man inte ens registrera sig för att lägga in reseberättelser, bilder och filmer. – Genom att vi involverar besökarna mer tror vi att Vastervik.com kommer få en högre trovärdighet, säger Stina Ericsson. – Det är dessutom mer spännande att läsa andra besökares personliga skildringar än reklamtexter.

Förra året hade Vastervik.com mer än 100 000 unika besökare. De ansvariga i Västervik tror att den nya portalen kommer skapa en märkbar effekt på årets besökare. Bland företagarna i kommunen är stämningen förväntansfull. – När vi visat upp tidiga versioner av portalen har vi fått mycket beröm från kommunens företagare, säger Stina Ericsson. – De liksom vi tror att portalen kommer skapa nöjdare turister, som kommer tillbaka.

Portalen invigdes på onsdagskvällen den 10 juni, med en stor fest. Steria som har lång erfarenhet av framgångsrika IT-projekt ser nu fram emot att ta del av besökarnas betyg på portalen. – Kampen om turister är hård och vi är övertygade om att detta är rätt sätt för Västerviks kommun att positionera sig, säger Lena Ragnar på Steria. För mer information, vänligen kontakta: Ingrid Reinli, Kommunikationschef, Steria, 08 622 42 25, ingrid.reinli@steria.se ______________________________________________________________________ Om Steria Steria, en ledande europeisk leverantör av heltäckande IT-tjänster, erbjuder kunder integrerade tjänster såsom rådgivning inom affärsverksamhetens kärnprocesser såväl som utveckling och drift av deras IT- system. Steria har över 19 000 medarbetare i 16 länder. Omsättningen per den 31 december 2008 uppgick till 1 765 miljoner euro. Koncernen med huvudkontor i Paris är noterat på Parisbörsen Euronext.