Sörbyn Lodge helrenoveras – blir modern lodge i toppklass

Report this content

Premiärdatum närmar sig för det nya Sörbyn Lodge. Restaurang och hotell renoveras för att bli en modern, skandinavisk lodge som konkurrerar på internationell nivå.

På bild: Espen Trældal och Micke Bror Näslund.

– Det känns roligt och inspirerande. Vi gör en totalrenovering av restaurangen som ska förändra totalupplevelsen att vara hos oss. Sedan får hotellrummen ett ansiktslyft, och till sist stugorna, säger Espen Trældal, verksamhetschef på Sörbyn Lodge.

Målet är att skapa en modern skandinavisk lodge och låta anläggningen, som under 1940-talet startades som folkpark och 2010 utvecklades till hotell- och konferensverksamhet, komma till sin fulla rätt. Det ska bli en varm och välkomnande miljö för gästerna, där naturen i närområdet lyfts in i miljön.

– Vi bygger en miljö som gör vår lokalt inspirerade mat rättvisa. Materialvalen ger tydligare uttryck för vår lokala natur och omgivning, och är delvis baserat på material från bygden. Vi vill bli en förebild i Swedish Lapland.

För att skapa en destination av internationellt hög klass har man valt att knyta till sig rutinerade namn i branschen som ska ta mat och aktivitet vidare. Trældal rekryterades i år för att ta verksamheten till en ny nivå. Nu kommer även aktiviteter och värdskap att få en förstärkning med rekryteringen av Micke Bror Näslund som senast kommer från F12-gruppen och Idre Fjäll, där han varit kökschef och operativt ansvarig.

– Det är väldigt spännande att vara med och utveckla Sörbyn Lodge med de här drivna människorna, säger Micke Bror.

Espen avslutar:

– Vi ska bli bäst i klassen på det vi gör. Målet är att bli en destination som tilltalar både lokalbefolkning och den utländska turismen med den kvalitet vi erbjuder. Sörbyn Lodge ska vara en helhetsupplevelse.

Premiäröppning för nya restaurangen sker i mitten av maj.

Espen Trældal, verksamhetschef Sörbyn Lodge
espen@sorbyn.se
072 329 55 80

Om Sörbyn Turism & Konferens AB