Report this content

6:e AP-fonden, Investor Growth Capital och Servisen Private Equity Fund investerar i Sörman Information AB Sörman Information AB med 85 anställda och kontor i Växjö, Göteborg och Malmö har fått nya delägare. 6:e AP-fonden, Investor Growth Capital och Servisen Private Equity Fund förvärvar vardera 14,3 % av bolaget. Sörman utvecklar internetbaserade informationssystem för effektiv produktion, återanvändning samt distribution av information. Systemen ger kunderna effektiv informationshantering med kostnadseffektivisering och flexiblare distribution av informationen. Affärsidén är att bryta ner informationen i mindre delar som XML-objekt vilka sedan används i olika tillämpningar. Med systemen erhålls fullständig kontroll över informationen och en lagring som medger parallell distribution i olika format som papper, CD-ROM, Internet, WAP, punktskrift etc. - En av Sörmans kunder, Saab Automobile, använder en systemlösning från Sörman för hantering av all eftermarknadsinformation vilken sedan distribueras över internet i 22 länder på 14 språk. Återanvändningen av information mellan Saabs olika bilmodeller har inneburit stora kostnadsbesparingar för Saab. - Vattenfall använder ett av Sörmans system för att hantera all information från de säkerhetsanalyser som genomförs vid Ringhals samtliga kärnkraftreaktorer. Detta system används nu av säkerhetsexperter i U.S.A, Belgien och Sverige. All information finns tillgänglig för säkerhetsexperter världen över och replikeras varje dygn över ett intranät. Intresset för Sörmans systemlösningar är mycket stort från olika industrier där stora mängder information hanteras och distribueras globalt över internet. Hittills har kunderna framförallt varit högteknologiska industrier som Ericsson, Eurocopter, FMV, Krauss-Maffei, Scania, Vattenfall, Volvo m fl. Bedömningen är att även mellanstora företag och offentlig verksamhet nu är mogna för denna teknologi vilket då ökar marknadspotentialen avsevärt. "Företaget har hittills vuxit organiskt och visat god tillväxt och positivt resultat. Genom våra nya ägare tillförs vi kapital och kompetens så att tillväxttakten nu kan öka ytterligare samt att vi kan satsa betydligt mer på att marknadsföra våra systemlösningar både i Sverige och internationellt", Mats Hultemark, VD. Sörman Information AB siktar nu på en börsintroduktion inom 3 år. Investerarna kommer att tillföra kapital till bolaget för fortsatt expansion av företaget, samt paketera de informationssystem som hittills utvecklats för en bredare marknad. För ytterligare information kontakta: Mats Hultemark, VD Sörman Information AB 0470-727 000, 070-606 7062 www.sorman.se Mats Andersson 6:e AP-fonden 040-30 25 78, 0708-26 25 53 Erik Davidsson Investor Growth Capital 08-463 38 12, 0708-24 20 12 Per Thunander Servisen Private Equity Fund 08-701 09 28, 0708-66 43 60 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/28/20000428BIT00510/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/28/20000428BIT00510/bit0002.pdf