Sörman expanderar, nytt bolag i München

Report this content

Sörman expanderar, nytt bolag i München Som ett resultat av den framgångsrika tillväxten i Sverige kommer Sörman Information att starta ett nytt bolag i Tyskland. Sörman Information GmbH kommer att startas upp 2000-09-01 och ledas av Peter Erhard med bas i München. Den tyska marknaden bedöms vara minst tio gånger så stor som den svenska och bara i regionen kring München finns ett flertal potentiella kunder som visat intresse för Sörmans kompetens, koncept och produkter. Eftersom München är placerat centralt i Europa blir det en idealisk bas för marknadsföring och support av högteknologiska IT-lösningar för såväl befintliga som framtida kunder i hela Europa. Peter Erhard har tidigare arbetat som Operation Manager för ett mycket välkänt internationellt företag i Tyskland. Han har en mycket lång erfarenhet av den tyska marknaden vilket är en förutsättning för att kunna skapa goda kundrelationer. Det nya företaget är endast början på en långsiktig internationell expansion. Sörman planerar i framtiden att öppna ett flertal nya kontor runt om i tyskland, för att tillgodose den stora behovsökningen av de IT-relaterade tjänster och produkter som Sörman tillhandahåller. "München är för oss en naturlig plats att starta en Europeisk expansion, eftersom vi haft kunder i München alltsedan 1994. En snabbt ökande medvetenhet om behovet av strukturerad informationshantering i kombination med god support från våra nya ägare, gör tidpunkten för en bred lansering av våra system på den tyska marknaden idealisk. Vetskapen om vår tysklandsexpansion har redan resulterat ett flertal nya kontakter med kunder i Tyskland och Schweiz", säger Mats Hultemark, Verkställande Direktör för Sörman Information. Sörman Information är ett ledande företag i Europa inom områdena informationshanteringssystem, program utveckling och informationsframtagning för avancerad informationsapplikationer baserade på de senaste IT och internetteknologierna. Sörman har en mycket stor och bred kunskap inom neutrala format som SGML/XML och har utvecklat produktfamiljen SplitVision som används av våra kunder för publicering och visning av information över hela världen. Sörmans investerare är Investor Growth Capital, 6th AP fund, Servisen Management Group. För mer information kontakta: Kontakt 1 Kontakt 2 Joakim Erland Mats Hultemark Marknadschef Verkställande direktör Tel dir: 0470 / 72 70 28 Tel dir: 0470 / 72 70 62 Tel vxl: 0470 / 72 70 00 Tel vxl: 0470 / 72 70 00 Mobil: 070 / 65 48 142 Mobil: 070 / 606 70 62 E-post: jer@sorman.se E-post: mah@sorman.se Web: www.sorman.se Web: www.sorman.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/10/20000810BIT00630/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/10/20000810BIT00630/bit0002.pdf