Historiska stämmor för Sörmlands Sparbank, Sparbanksstiftelsen Sörmland och Sörmlands Sparbank AB (publ).

Efter Finansinspektionens beslut att bevilja Sörmlands Sparbank tillstånd att ombilda Sparbanken till bankaktiebolag hölls tre historiska stämmor under gårdagen, den 31 maj. En sista, avslutande, stämma för Sörmlands Sparbank samt de första stämmorna någonsin för Sparbanksstiftelsen Sörmland respektive Sörmlands Sparbank AB (publ).

Under den avslutande sparbanksstämman för Sörmlands Sparbank fastställdes resultat- och balansräkningen för 2021 jämte förslaget till vinstdisposition samt att styrelsen beviljades ansvarsfrihet. Årsredovisningen för 2021 finner ni här.

Vid Sparbanksstiftelsen Sörmlands första stiftelsestämma valdes Liselott Hagberg (ordförande), Christine Edenborg, Per Larsson, Caxton Njuki, Christer Eklind, Henrik Molenius och Sussie Stjernström Olsson till ledamöter i stiftelsens styrelse.

Bolagsstämman i Sörmlands Sparbank AB (publ) valde att ge Sörmlands Sparbanks sittande styrelse Birgitta Johansson Hedberg (ordförande), Torbjörn Jacobsson, Bo Ljungström, Sören Forss, Peter Whass, Helena Palmgren, Liselott Hagberg, Mia Melvinsson och Sören Schelander, tillika bankens verkställande direktör, fortsatt förtroende i det nya bolaget. Därtill kommer arbetstagarrepresentanterna Magnus Wärulf och Tomas Horner att ingå i styrelsen.

Arbetet fortsätter nu med verkställandet av ombildningen, vilken ska vara genomförd under juli månad.

Sören Schelander, vd

www.sormlandssparbank.se

Sörmlands Sparbank ska offentliggöra denna information enligt Marknadsmissbruksförordningen (EU) nr 596/2014, lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden, lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument och Nasdaq Stockholms regelverk för emittenter. Informationen lämnades för offentliggörande den 1 juni 2022, kl 12.10.