Sörmlands Sparbanks Års- och hållbarhetsredovisning för 2023 publicerad

Styrelsen för Sörmlands Sparbank har den 29 februari 2024 avgett Års- och hållbarhetsredovisningen för 2023. Årsredovisningen bifogas och finns även att hämta på www.sormlandssparbank.se

– Banken gör ett starkt resultat 2023. Lönsamheten är god och vi bibehåller vår starka marknadsposition. Som lokal sparbank bidrar vi till finansiell stabilitet och fortsatt lokal tillväxt även i oroliga tider. Vi har prioriterat att finnas nära våra kunder och stötta med hållbara råd, säger vd Sören Schelander.

Hållbarhet är en central och prioriterad del av Sörmlands Sparbanks verksamhet och hållbarhetsrapporteringen ingår därför som en integrerad del i årsredovisningen.

– Vi är stolta över våra höga ambitioner när det gäller hållbarhet. Som bank har vi stora möjligheter att bidra till klimatomställningen och genom vårt deltagande i UNEP FI, United Nations Environment Programme – Financial Initiative, visar vi vår vilja att fortsätta att utveckla vår verksamhet utifrån ett hållbarhetsperspektiv. Internt genom att låta hållbarhetsfrågan finnas med i alla delar av verksamheten, och i kundmötet genom att hjälpa våra kunder att göra hållbara val. Det är också viktigt för oss att fortsätta att ta en aktiv roll i lokalsamhället och arbetet för en hållbar samhällsutveckling, säger Sören Schelander.

På Sörmlands Sparbanks hemsida har även rapport avseende risk- och kapitalhantering (pelare 3) publicerats.

Sören Schelander, vd

Johan Åhman, ekonomi- & finanschef
johan.ahman@sormlandssparbank.se

Sörmlands Sparbank ska offentliggöra denna information enligt, lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 februari 2024, kl. 14:00.