• Sortera AB/

Sortera förvärvar O’Donovan Waste Disposal i London och stärker därmed sin internationella närvaro

Report this content

Sortera fortsätter att växa internationellt och gör nu ännu ett förvärv genom O’Donovan Waste Disposal Ltd, ett av de ledande bolagen i London inom insamling och byggåtervinning med ca 100 medarbetare.

Förvärvet av O‘Donovan är det första i England och en del i Sorteras satsning att expandera i Europas stora städer och ett steg i utvecklingen mot att bli en av Europas ledande aktörer inom insamling och byggåtervinning.

_ Vi är väldigt glada över att nu gå samman med O´Donovan. De har under lång tid bedrivit ett imponerande arbete och är idag ett av de ledande och mest framstående aktörerna inom byggåtervinningstjänster i London. O´Donovan har ett starkt kundfokus och deras systematiska och framgångsrika hållbarhetsarbete har gjort att de fått flera utmärkelser och ett mycket gott rykte. De passar väl in i våra egna värderingar och vår kultur. Vi önskar alla medarbetare på O´Donovan varmt välkomna till Sorterafamiljen, säger Sebastian Wessman, VD för Sortera.

_ Jag ser positivt på att kunna fortsätta utveckla vår verksamhet i England med Sortera som en stark ägare som värdesätter vårt kvalitetsfokus och ger oss förutsättningar att fortsätta bedriva vår verksamhet på det framgångsrika sätt vi gjort hittills. Dessutom innebär detta nya spännande möjligheter samt satsningar på expansion och fortsatt tillväxt på den engelska marknaden, säger Jacqueline O’Donovan, VD och ägare av O’Donovan.

Förvärvet av O’Donovan utgör ännu en viktig milstolpe i Sorteras historia och ett viktigt steg i Sorteras internationella expansionsresa. Sortera tar över verksamheten i O’Donovan den 2 juni 2022. Detta är Sorteras sjuttonde förvärv sedan företaget grundades 2006. Med det nya förvärvet ökar Sorteras omsättning till 2 miljarder SEK.

OM O´DONOVAN
O’Donovan Waste Disposal Ltd är ett prisbelönt, oberoende och familjeägt företag med syfte att vara ledande inom hållbar och effektiv avfallshantering. O´Donovan startade sin verksamhet i London 1959 och omsätter idag ca 200 miljoner kronor. De har 100 anställda med insamlingsverksamhet väster om London, Alperton och Tottenham. https://www.odonovan.co.uk/

OM SORTERA
Sortera är en ledande aktör inom insamling och byggåtervinning som genom sina tre affärsområden Recycling, Industry och Materials strävar efter att vara den främsta miljöentreprenören där Sorteras lösningar bidrar till ökad hållbarhet och förbättrad miljöprestanda. Med drygt 500 medarbetare och en omsättning på 2 miljarder kronor bedriver Sortera verksamhet i egen regi från försäljning, insamling och behandling till återanvändning och återvinning. Varje dag utför Sortera tjänster som gör skillnad för miljön åt tusentals företag och privatpersoner i norra Europa. www.sortera.se