2 000 ensamma barn på flykt i Sudan – SOS Barnbyar startar katastrofprogram

Relationerna mellan Sudan och Sydsudan har förvärrats den senaste tiden. Sudan kräver nu att tusentals sydsudaneser, däribland 2 000 ensamma barn, lämnar landet omedelbart. Sydsudan har vädjat till SOS Barnbyar om stöd. Ett katastrofprogram inleds som ska ge barn tillfälligt boende och hjälp att återförenas med sina familjer.

Försämrade relationer mellan de båda länderna och konflikter mellan olika etniska grupper i Sydsudan gör att en ny humanitär katastrof kan vara att vänta i Östra Afrika. Sudan kräver att Sydsudan tar ansvar för de tusentals sydsudanesier som befinner sig i Khartoum. Däribland ca 2 000 barn som flytt från sina byar under tidigare oroligheter. Myndigheterna i Sydsudan saknar kapacitet att hantera situationen har bett om hjälp från bl a SOS Barnbyar.

Nu behövs ekonomiskt stöd från omvärlden

Något av följade sätt kan användas för att bidra till SOS Barnbyars katastrofhjälp i Sydsudan:

• Smsa SOSHJÄLP till 72930 så bidrar du med 150 kronor
  • Sätt in valfritt belopp på postgiro 90 02 29-6. Ange ”Sydsudan” på inbetalningen.
  • www.sos-barnbyar.se: Välj ändamålet ”Katastroffonden” och ange valfritt belopp.

SOS Barnbyar kommer att hjälpa 400 barn med tillfälligt boende, skolgång, psykologiskt stöd mm i Juba och Malakal, Sydsudan. Dessutom ska insatser göras för att söka upp barnens familjer och, om möjligt, återförena dem i samarbete med lokala myndigheter.

SOS Barnbyar har funnits i Sudan sedan 1978 och driver även verksamhet i Sydsudan.

Läs mer om katastrofinsatsen i Sydsudan >>>

Kontaktperson

Ann-Christine Berg, pressekreterare, 0734-44 25 53, ann-christine.berg@sos-barnbyar.se