• SOS Barnbyar/

Almedalen 2011: CSR som förändrar liv och ökar lönsamhet & Riskerar vi glömma de mest utsatta i kampen mot fattigdom - barnen?

CSR som förändrar liv och ökar lönsamhet

Allt fler företag inser att ett tydligt, långsiktigt och konkret samhällsansvarstagande både bidrar till ökat engagemang hos personalen och ett ökat anseende hos kunderna. Kom och lyssna på företagsledare som delar med sig av sina perspektiv och erfarenheter om hur deras engagemang i Sverige och utomlands har givit positiva effekter på sista raden.

Tid: Tisdag 5 juli kl 14.30-16.00

Plats: Surfers Lodge, Södra Kyrkogatan 5B, Visby

Program

Inledning av moderator Per Grankvist, redaktör Veckans Affärer och författare till boken ”CSR i Praktiken”

CSR, en väg att integrera olikheter. Håkan Hedberg, VD, Comfort.

GodEl och socialt ansvar. Marie Dahllöf, VD, GodEl

Ambassadörer engagerar personalen. Patrik Boman, VD, Cybercom

CSR som stärker kundlojalitet. Magnus Dimert, VD Adlibris

Ökad lönsamhet och effektivt bistånd. Anna Ryott, generalsekreterare, SOS Barnbyar

Paneldiskussion och summering av moderator

Riskerar vi glömma de mest utsatta i kampen mot fattigdom - barnen?

Barn i fattiga familjer hör till de mest utsatta individerna i världen – oavsett om de bor i Sverige eller i Moçambique. FN:s mål att halvera jordens fattigdom riskerar att missa de allra mest utsatta barnen – de utan vuxenstöd, utan en familj, utan egen röst. BRIS och SOS Barnbyar startar nu ett samarbete, med stöd av Svenska PostkodLotteriet, för att peka på behovet av ett barnperspektiv i samhällets satsningar på att bekämpa fattigdom. Välkommen till en frukost med mingel, utställningar och ett samtal mellan BRIS, SOS Barnbyar och ledande experter inom området.

Tid: Onsdag 6 juli kl 8.30 – 9.30

Plats: Surfers Lodge, Södra Kyrkogatan 5B, Visby

Program

Frukost och mingel

Fotoutställning – de mest utsatta barnen i Moçambique

Utställning – utsatta barns röster i Sverige

Information och bokbord

8.45 – 9.15. Samtal på scenen

• Göran Harnesk, generalsekreterare, BRIS
  • Anna Ryott, generalsekreterare, SOS Barnbyar
  • Joakim Palme, professor i statskunskap vid Uppsala Universitet och VD för Institutet för framtidsstudier.
  • Staffan Landin, med bakgrund från Gapminder och nu frilansande skribent och föreläsare med fokus fattigdomsbekämpning, mänsklig utveckling och förhållanden i världen.

Samtalsledare: Jens Orback

För ytterligare information
Ann-Christine Berg, pressekreterare. Tel: 08-545 832 09, mob: 0734 44 25 53, e-post: ann-christine.berg@sos-barnbyar.se