Bullerbyn ger tusentals barn och familjer ett bättre liv

Hundratals övergivna barn får en trygg uppväxt i en familj istället för att riskera ett liv på gatan, att bli utnyttjade i hårt arbete eller exploateras i sexindustrin. Tusentals utsatta familjer ges stöd som förebygger att de överger sina barn. Det ska förverkligas i ett nytt långsiktigt samarbete för att bygga en ny barnby, Bullerbyn, i Centralafrikanska republiken till Astrid Lindgrens minne. Ett samarbete med SOS Barnbyar på initiativ av Saltkråkan, Micki Leksaker och Astrid Lindgrens värld.

- Att ett barn får kärlek, respekt och möjlighet att växa upp till en trygg samhällsmedborgare ger många ringar på vattnet, säger Anna Ryott, generalsekreterare SOS Barnbyar. Varje räddat barn blir en positiv kraft och förebild för andra – på fritiden, i skolan, som familjeförsörjare och i yrkeslivet.

I Centralafrikanska republiken har 280 000 barn har förlorat en eller båda sina föräldrar. Knappt hälften av barnen har gått i skolan. Politisk instabilitet, inbördeskrig och utbredd korruption försvårar ekonomisk utveckling. SOS Barnbyar har funnits i landet sedan 1990 och fortsätter nu att, tillsammans med företag som till exempel Saltkråkan, Micki Leksaker, Astrid Lindgrens Värld, stödja de mest utsatta barnen.

- Det här är ett samarbetsprojekt som jag hoppas och tror att fler företag kommer att vilja vara med i, säger Nils Nyman, VD Saltkråkan AB, ett familjeföretag som förvaltar Astrid Lindgrens verk. Det här är en långsiktig investering i socialt ansvarstagande som ger resultat; ett bättre liv för barn som kan växa upp till trygga vuxna och bidra till att förbättra det samhälle de lever i.

I januari 2010 invigdes Astrid Lindgrens barnby i Bouar som byggdes i samband med hundraårsjubileet av författarinnans födelse. Barnbyn är finansierad av författarinnans barn och barnbarn, en rad företag och mängder av privatpersoner som ville hylla Astrid Lindgrens hundraårsdag.

- Ett bättre sätt att hylla min mamma fanns inte säger Astrid Lindgrens dotter Karin Nyman. Hon blev alltid lika förtvivlad och ville helst ingripa när hon hörde talas om övergivna och utsatta barn. Att vi nu kan ingripa så att fler barn får växa upp i trygghet vet jag skulle ha gjort henne lycklig.

Bullerbyn i Bossangoa

Den nya barnbyn Bullerbyn byggs i staden Bossangoa. Den kommer att bestå av tolv familjehus som blir hem till 120 barn. I byn byggs också en förskola för 75 barn och en skola som kan ta emot 210 barn från byn och närområdet. En vårdcentral kommer att finnas till för såväl barnen i byn som för utsatta familjer i närområdet. Likaså ett socialt center som ger stöd i form av yrkesutbildning, mikrolån för att kunna starta egen verksamhet, psykologisk rådgivning, läxhjälp, upprustning av bostäder, juridisk hjälp mm. Barnbyn börjar byggas i höst och ska drivas av lokala krafter i samarbete med lokala och nationella myndigheter.

Läs mer och se filmer om SOS Barnbyar i Centralafrikanska republiken och Astrid Lindgrens barnby >>>>

För ytterligare information: Ann-Christine Berg, pressekreterare. Tel: 08-545 832 09, mob 0734 44 25 53, e-post: ann-christine.berg@sos-barnbyar.se

I över 60 år har SOS Barnbyar gett barn som har blivit föräldralösa eller övergivna ett nytt hem i 500 barnbyar runt om i världen. Idag arbetar vi också med familjestärkande och förebyggande stöd till utsatta familjer så att barn inte ska bli överges på grund av sjukdom, fattigdom eller andra orsaker. Exempel på familjestärkande insatser är utbildning, sjukvård eller mikrolån, stöd att starta egen näringsverksamhet eller jordbruk.