De flesta av GodEls kunder valde att ge avkastningen till SOS Barnbyar

Elbolaget GodEl och fondbolaget GodFond låter varje år sin avkastning gå till ett antal hjälporganisationer. Det är kunderna som bestämmer hur avkastningen ska fördelas. Även i år valde de flesta att stödja SOS Barnbyar. Av drygt 4,4 miljoner kronor gick i år ca 1,6 miljoner till SOS Barnbyar som kommer att använda bidraget till att hjälpa övergivna barn och fattiga familjer i Senegal och Moçambique.

- Det är fantastiskt att så många av GodEls och GodFonds kunder valt att stödja vår verksamhet, säger Anna Ryott, generalsekreterare, SOS Barnbyar. Pengarna kommer att gå till att stärka utsatta och fattiga familjer i Dakar och Tambacounda, Senegal, så att familjerna kan hålla ihop och barnen gå i skolan. Dessutom kommer vi att ge föräldralösa och övergivna barn i vår barnby i Chimoio, Moçambique, ett tryggt hem och en ny familj att växa upp i.

Det var under GodEls ”Tackdag” igår som kundernas val meddelades. GodEl och GodFond ägs av stiftelsen GoodCause som har till syfte att starta och driva bolag som genererar avkastning till ideella organisationer. Sedan starten 2005 har 14,4 miljoner kronor delats ut till SOS Barnbyar, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Stockholm Stadsmission, Naturskyddsföreningen och Hand in Hand. Det är femte året i rad som den största andelen tilldelats SOS Barnbyar.

- Jag är så glad att vi nu kunnat stötta SOS-Barnbyar med nästan sex miljoner kronor sedan start, säger Stefan Krook, styrelseordförande, GoodCause. Både medarbetare och kunder har fått chansen att besöka SOS Barnbyars verksamhet i Senegal och Zambia. Vi är mycket imponerade av organisationens insatser och möjligheten att stödja den ger oss kraft och energi att försöka bli ännu bättre så att vi kan hjälpa än mer.

GodEl är ett av de företag som SOS Barnbyar samarbetar med, i strävan efter långsiktiga lösningar på problemet att miljoner av världens barn är eller riskerar att bli föräldralösa. Samarbeten som innebär konkret hjälp i form av att ge övergivna barn ett kärleksfullt hem och en trygg familj att växa upp i. Det kan också handla om att ge familjer där barn riskerar att överges på grund av fattigdom, sjukdom eller missbruk stöd i form av yrkesutbildning, hjälp att starta egen näringsverksamhet, medicinsk och psykosocialt stöd mm.

Läs om hur GodEl och andra partnerföretag samarbetar med SOS Barnbyar >>>

För ytterligare information:

Ann-Christine Berg, pressekreterare, SOS Barnbyar, 0734 44-25 53: ann-christine.berg@sos-barnbyar.se

Marie Dahllöf, VD GodEl, 0701-11 55 00, marie.dahllof@goodcause.se

Max Heger, VD GodFond, 0708-49 99 18, max.heger@goodcause.se