Lundaborna är erhört generösa!

Lundaborna är sjunde mest generösa storstadsborna i Sverige. Det visar en samman­ställning som SOS-Barnbyar har gjort över antal faddrar organisationen har i de 60 största storstäderna i Sverige. SOS-Barnbyar har idag 1.100 faddrar enbart i Lunds kommun vilket gör att drygt en procent av Lundaborna är faddrar i SOS-Barnbyar.

- Vi ser ett ökat intresse från både privatpersoner och företagare att engagera sig i barns situation i andra länder och det är oerhört glädjande att hela en procent av Lundaborna är faddrar i SOS-Barnbyar. Jag önskar att vi hade en så stor andel faddrar i alla städer i hela Sverige! säger Elisabet Andersson, generalsekreterare för SOS-Barnbyar Sverige.

- Trots att finanskrisen påverkar även oss i hög grad verkar våra faddrar och privata kampanjgivare stanna kvar - det värmer mig mycket. Alla vi som suckar över krisen här i Sverige måste vara medvetna om att det finns många, många miljoner barn som just nu är hungriga, smutsiga och mycket ledsna över att ingen vuxen bryr sig om dem – deras situation blir ännu mer besvärlig nu när finanskrisen slagit till, säger Elisabet Andersson.

- Vi skulle dock önska att ännu fler i Lund stöttade vår verksamhet och blev faddrar. Det är ju snart jul. Ge bort ett fadderskap i julklapp eller skänk ett extra bidrag till vår verksamhet – för barnens skull, säger Elisabet Andersson.

Statistiksammanställningen i Excel bifogas.

Elisabet Andersson
Generalsekreterare SOS-Barnbyar Sverige