Max insamling ger 4,6 miljoner till Afrikas horn

Max Hamburgerrestauranger, har engagerat sig i situationen på Afrikas horn. Insamlingsbössor har varit utplacerade på alla landets 87 restauranger. För varje krona som gästerna lagt i bössorna har företaget lagt till tre gånger så mycket till SOS Barnbyars katastrofarbete.

-   Det är fantastiskt att Max stödjer vårt arbete för att hjälpa nödställda på Afrikas horn där behovet fortsätter att vara enormt, säger Anna Ryott, generalsekreterare, SOS Barnbyar. Pengarna kommer att gå till att fortsätta ge medicin, vård, mat och vatten i såväl drabbade områden som i flyktingläger.

Insamlingskampanjen startade den 25 juli och avslutades den 11 november. Förutom bössinsamlingar har gästerna även haft möjlighet att lämna ett bidrag via Max bankgiro, som annonserats på hemsidan. För alla gåvor, stora som små, har företaget lagt till ytterligare tre kronor per skänkt krona. Målet var att uppnå en miljon i samband med insamlingen. Och efter Max tillägg blev det totala beloppet drygt 4,6 miljoner kronor som genom SOS Barnbyar går till Afrikas Horn.

-  Jag är stolt och glad över våra gästers engagemang och generositet som gör att vi kan bidra med en ordentlig summa till SOS Barnbyars katastrofarbete, säger Richard Bergfors, VD Max Hamburgerrestauranger. Det är en självklarhet för oss att medverka till att rädda barns liv och att vi kan göra skillnad för de lidande på Afrikas horn.

SOS Barnbyar driver verksamhet till stöd för utsatta barn och familjer i Somalia, Kenya och Etiopien sedan decennier tillbaka, vilket underlättar det pågående katastrofarbetet. Lokalt anställda med vana att hantera humanitära kriser och med goda relationer till myndigheter gör att hjälpen kan genomföras effektivt. Kapaciteten i familjestärkande projekt, skolor, sjukhus och vårdcentraler har utökats för att möta behovet bland nödställda och mobila vårdcentraler har upprättats i flyktingläger.

Kontaktperson SOS Barnbyar

Ann-Christine Berg, pressekreterare.